مسئلهشناسی کثرت روششناختی در علم اجتماعی اسلامی (تأکید بر ابعاد چیستی)
(ندگان)پدیدآور
کلوری, سیدرضافیاض, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کثرتگرایی روشی در ادبیات اندیشمندان مسلمان که متفاوت اراده شده، موجب ابهاماتی گردیده است. در مطالعات اجتماعی با رویکردهای اسلامی، به ندرت میتوان ترکیب روشها را در معنای شایع اخیر دانش اجتماعی (ترکیب روشهای کمی و کیفی) مشاهدهکرد و غالب ایدهها در این باب، ناظر به حیثیت مطلوبیت کثرتگرایی است تا بحث از امکان. بسیاری از آنان تکثر روشی را امری مطلوب و گاهی ضروری تلقیکرده، تعارضات معرفتی عمدهای با مبانی اساسی معرفتشناسی و دیگر مبانی اسلامی در این باره نمیبینند. این مقاله با روش اکتشافی، تعارضات محتمل پاسخنیافته بسیاری را در این باره آشکار میسازد؛ گرچه الزاما بر نفی امکان کثرتگرایی و مطلوبیت آن نیز دلالت و تاکید ندارد. این مطالعه پیشنیازی برای پژوهش پردامنه کثرتگرایی روششناختی علم اجتماعی اسلامی است و زوایه اصلیاش کثرتگرایی روشی در سطوح متدولوژیک است. مساله اصلی این تحقیق ابعاد چیستی کثرتگرایی روشی به منظور دستیابی به تلقیهای حتیالامکان همسو در این باره است؛ یعنی آنچه برای بررسی دو فاز کلان مساله امکان و مبانی ضروری است.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: کثرتگرایی روشیعلم اجتماعی اسلامی
روش
پارادایم
مبانی
معرفتشناختی
شماره نشریه
88تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیسازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری جامعه شناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدانشیار گروه انسانشناسی، دانشگاه تهران




