مرور دوره 21, شماره 79 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 8 از 8
-
نقد دیدگاه فلاسفه در مورد انواع حدوث عالم
(پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2016-04-20)در فلسفههای رایج برای حدوث عالم، انواعی بیان شده و عالم را بهاجمال به انواعی از حدوث، حادث دانستهاند؛ مانند «حدوث ذاتی»، «حدوث زمانی»، «حدوث تجددی» و «حدوث دهری». در مقالة پیش رو به نقد دیدگاههای فلاسفه در مورد ...
-
تعالی صرف واجبالوجود و مسئلۀ نیایش با خدای غیرشخص وار در آثار ابنسینا
(پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2016-04-20)خداوند در آثار ابنسینا به مثابة وجودی کاملاً متفاوت و دیگر حضور مییابد و وی در مباحث فلسفی خویش، از واجبالوجود به عنوان خدا، تصویری ارائه میکند که نهتنها به لحاظ وجودی، متعالی صرف و متباین نسبت به ماسواست؛ بلکه ...
-
تحلیل و نقد دیدگاه سلفیه در ارزش معرفتشناختی عقل در حوزة معرفت دینی
(پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2016-04-20)جریان فکری سلفیگری را میتوان از منظرهای گوناگون و متفاوتی تحلیل و بررسی کرد و پیشفرضهای اتخاذشده در این تحلیل در ساختار نهایی تحقیق مؤثر است. سلفیه با اتخاذ موضع حسگرایی در هستیشناسی، نقلگرایی مبتنی بر ...
-
تجلی متنی خدا در قرآن
(پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2016-04-20)به تصریح روایات، خدا در قرآن تجلی یافته است. این تجلی میتواند به دو صورت متنی و روحانی باشد. تجلی روحانی در ابعاد گوناگون، به مقالههایی دیگر با محوریت «اعجاز تأثیری» موکول است و این مقال، تنها تجلی متنی را دنبال ...
-
صدرالمتألهین و ذاتمندی انسان
(پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2016-04-20)آیا انسانها ماهیتی ثابت و مشترک دارند یا اینکه هر کدام از آنها از ابتدا یا در ادامۀ زندگی، ماهیتی متفاوت مییابند؟ مقالۀ حاضر، پاسخ این پرسش را در میان آرای صدرالمتألهین جستجو میکند. در حکمت متعالیه، انسانها افزون ...
-
چیستی عرفان وحیانی و شاخصههای آن (با تأکید بر دو شاخص توحید و موحد در عرفان نظری)
(پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2016-04-20)یکی از مسائل بسیار ضروری در ساحت معارف عرفانی و معالم شهودی، این است که آیا منابع وحیانی (وحی قرآنی ـ بیانی) ظرفیت تولید عرفانی که در آسمان ریشه دارد و بهطورمستقیم و مستقل از کتاب و سنت استنباط و اصطیاد شود را داراست؟ ...
-
برهان نظم در نظر دو فیلسوف معاصر (استاد مطهری ـ استاد جوادی آملی)
(پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2016-04-20)سادهترین و عمومیترین و به اعتباری مؤثرترین برهان در خداشناسی، برهان نظم است. این برهان به علت عمومی بودن، یعنی گستردگی حوزۀ اقامهکنندگان و مخاطبان برهان تا حد تقریباً عموم آدمیان، مورد بیدقتیهایی در تقریر ...
-
خوانش ملاصدرا از برهان حدوث متکلمان
(پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2016-04-20)برهان حدوث متکلمان در اثبات وجود خدا مبتنی بر حدوث عالم (ماسوی الله) و درنتیجه وابستگی آن به مبدئی قدیم است. بدینگونه که مناط نیاز معلول به علت را حدوث آن قرار میدهند. اما حکما مناط نیاز به علت را امکان ماهوی و ملاصدرا ...



