بررسی مؤلفههای مؤثر بر مدیریت تجارت آب مجازی از دیدگاه کارشناسان
(ندگان)پدیدآور
احدیت, محسنفرهادیان, همایونچوبچیان, شهلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای مؤثر بر مدیریت تجارت آب مجازی در ایران از دیدگاه متخصصان آب میباشد که با روش پیمایشی انجام گرفت. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه و جامعهی آماری نیز شامل متخصصان آب ایران به تعداد 300 نفر بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) حجم نمونه به تعداد 169 نفر انتخاب و به روش تصادفی ساده نمونهگیری شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از پانل متخصصان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس استفاده گردید. همچنین، بهمنظور سنجش پایایی ابزار تحقیق از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد، که مقدار آن برای قسمتهای مختلف پرسشنامه بین 70/0 تا 90/0 محاسبه گردید. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که متغیرهای مؤلفههای سیاستی، مؤلفههای اقتصادی، مؤلفههای زیستمحیطی، مؤلفههای اجتماعی و فرهنگی و مؤلفههای آموزشی و ترویجی با متغیر وابستهی تحقیق رابطهی معنیداری دارند. بهمنظور بررسی و برازش متغیرهای نهفته و آزمون فرضیههای پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار LISREL8.80 استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، پایایی و برازش متغیرهای نهفته پژوهش را تأیید کرد. مدلسازی معادلات ساختاری نیز نشان داد که متغیرهای نهفتهی بیرونی 65 درصد از تغییرات واریانس مدیریت تجارت آب مجازی در ایران را تبیین نمودند و شاخصهای برازش مدل در وضع خوبی قرار دارند.
کلید واژگان
آب مجازیمتخصصان آب
مؤلفه های موثر
مدیریت
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
فارغ التحصیل دانشگاه تربیت مدرساستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2008-48382423-785X




