• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
    • دوره 47, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
    • دوره 47, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    انتقال قیمت عمودی در بازار محصولات سیب زمینی و پیاز (مطالعه موردی: استان کردستان)

    (ندگان)پدیدآور
    پیش بهار, اسماعیلعلیزاده, پریسا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    382.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این مطالعه فرآیند انتقال قیمت محصولات سیب زمینی و پیاز بین دو سطح عمده فروشی و خرده فروشی مورد بررسی قرار گرفت. از داده‌های ماهانه قیمت‌های عمده فروشی و خرده فروشی 12: 1386 تا 03: 1392 این دو محصول در استان کردستان استفاده شد. نتایج آزمون ریشه واحد ADF نشان داد که سری‌های قیمت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی هر دو محصول انباشته از درجه یک می‌باشند و نتایج آزمون هم‌انباشتگی جوهانسن نیز بیانگر هم‌انباشته بودن دو سری قیمت برای این محصولات بود. برای بررسی رابطه علی قیمت بین دو سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی محصولات از آزمون علیت‌ استفاده گردید و نتایج بیانگر وجود رابطه علی یک­طرفه از عمده‌فروشی به خرده‌فروشی برای محصولات سیب­زمینی و پیاز بود. آزمون غیر‌خطی بودن فرآیند تعدیلات قیمت انجام شد که نتایج آن وجود رابطه هم‌انباشتگی غیر‌خطی برای هر دو محصول را تایید نمود. لذا، الگوهای تک متغیره TAR، M-TAR و LSTAR به­کار برده شد. نتایج الگوی LSTAR3,1برای محصول سیب زمینی نشان داد که برای انحرافات کم‌تر از آستانه، وقفه سوم آن و برای انحرافات بزرگ‌تر از آستانه وقفه اول آن در سطح 5 درصد معنی­دار می‌باشد. برای محصول پیاز نتایج الگوی LSTAR4,1 نشان داد که برای انحرافات کمتر از آستانه، وقفه اول آن در سطح 5 درصد معنی­دار می‌باشد، ولی برای انحرافات بزرگ‌تر از آستانه وقفه آن معنی­دار نیست. بنابراین، انتقال قیمت در بازار محصولات سیب زمینی و پیاز در دو سطح خرده فروشی و عمده­فروشی به­صورت نامتقارن انجام می‌شود. لذا، ایجاد بانک اطلاعات بازار‌یابی با هدف جمع­آوری و تحلیل اطلاعات قیمت نهاده‌ها و محصولات کشاورزی و انتقال به­هنگام این اطلاعات به عوامل بازار، ایجاد تسهیلات و خدمات زیربنایی از جمله سردخانه و انبار‌های مناسب برای نگه­داری این محصولات پیشنهاد گردید.
    کلید واژگان
    انتقال قیمت
    تعدیلات غیر‌خطی
    خودرگرسیو آستانه‌ای
    استان کردستان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تبریز-استادیار
    دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تبریز

    شاپا
    2008-4838
    2423-785X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/ijaedr.2016.60222
    https://ijaedr.ut.ac.ir/article_60222.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/346657

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب