• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
    • دوره 44, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
    • دوره 44, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ضرورت بازنگری در برنامه ریزی درسی رشته کشاورزی با تاکید بر مشارکت اعضای هیئت علمی

    (ندگان)پدیدآور
    عابدی, بهارهبرادران, مسعودخسروی‌پور, بهمنغنیان, منصور
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    354.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تحقیق حاضر با هدف مطالعه ضرورت بازنگری در برنامه ریزی درسی رشته کشاورزی با تاکید بر مشارکت اعضای هیأت علمی در فرآیند برنامه ریزی درسی انجام گردیده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی به حساب می‌آید. جامعه آماری تحقیق شامل 158 نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده‌ و دانشگاه‌های کشاورزی (دولتی) استان خوزستان بوده است که 113 نفر از آنها به طور تصادفی و متناسب با حجم هر طبقه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامه با نظر اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی آن، آلفای کرونباخ محاسبه شد که میزان آن برای بخش‌های مشارکت برنامه ریزان و مخاطبین در برنامه‌ریزی درسی، کیفیت برنامه‌ریزی درسی و چالش‌های نظام‌برنامه‌ریزی درسی مطلوب به ترتیب (79/.، 88/. 71/.=α) محاسبه گردید. نتایج حاصله نشان داد که در رتبه بندی "میزان شایستگی گروه‌های مختلف برای مشارکت در برنامه ریزی درسی از دیدگاه پاسخگویان"، اعضای هیأت علمی بیشترین شایستگی را در این زمینه دارند. در اولویت بندی راهکارهای بالا بردن کیفیت برنامه‌های درسی رشته کشاورزی، "تدوین برنامه درسی حوزه تخصصی مبتنی بر اصول و روش های علمی و توسط متخصصین ذی‌صلاح" و "تناسب محتوای برنامه‌ی درسی رشته تخصصی با پیشرفت-های روز" بیشترین اهمیت را داشتند. نتایج آزمون t نیز نشان داد که اعضای هیات علمی با ویژگی‌های فردی و حرفه‌ای متفاوت با هم در ارتباط با ضعیف بودن مطلوبیت نظام برنامه ریزی درسی توافق دارند و تفاوت آماری قابل ملاحظه‌ای میان آنها دیده نشد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان داد بین میل به مشارکت اعضای هیأت علمی در برنامه ریزی درسی دانشگاهی و "آشنایی هیأت علمی با اصول لازم جهت برنامه ریزی درسی دانشگاهی" و "تصور توانایی هیأت علمی جهت مشارکت در برنامه ریزی درسی دانشگاهی" و "میزان اطلاعات هیأت علمی در ارتباط با روند برنامه ریزی درسی دانشگاهی" رابطه مثبت و معنی داری در سطح 01/0، 05/0 درصد وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون f نیز نشان داد بین میزان اطلاعات اعضای هیأت علمی با مرتبه علمی گوناگون تفاوت آماری معنی دار وجود دارد.
    کلید واژگان
    بازنگری
    مشارکت
    برنامه ریزی درسی
    آموزش عالی کشاورزی
    اعضای هیأت علمی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2013-12-22
    1392-10-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی
    استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
    استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
    استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

    شاپا
    2008-4838
    2423-785X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/ijaedr.2013.50961
    https://ijaedr.ut.ac.ir/article_50961.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/346645

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب