بررسی عدم حضور ویژگیها در آزمون انتخاب با رویکرد ویژگیهای غیرحضوری درونزا (مطالعه موردی مصرفکنندگان چای ارگانیک در شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
پیش بهار, اسماعیلمحمودی, هاشمحیاتی, باب الهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در فرآیند آزمون انتخاب، برخی پاسخگویان ممکن است در هنگام ارزیابی و انتخاب گزینههای مورد نظر خود به همه صفات ارایه شده نپردازند. این مساله باعث بروز ناهمگنی در رفتار پاسخدهندگان میشود. برای بررسی تاثیر این ناهمگنی در فرایند انتخاب مصرفکنندگان چای ارگانیک در شهر تهران، در مطالعه حاضر از رویکرد نوین ویژگیهای حضوری درونزا (EAA) در الگوی لاجیت بهره گرفته شد. دادهها و اطلاعات مورد نیاز این مطالعه از طریق پیمایشهای میدانی و تکمیل 405 پرسشنامه بهصورت کاملاً تصادفی از مصرفکنندگان منطقه یک شهر تهران در سال 1396 حاصل شد. جهت شناسایی عوامل موثر بر نحوه انتخاب مصرفکنندگان از روش آزمون انتخاب استفاده شد. نتایج حاصل از برآورد دو الگوی لاجیت شرطی و الگوی لاجیت با لحاظ کردن ویژگیهای حضوری درونزا (EAA) نشان داد، الگوی لاجیت با ویژگیهای حضوری درونزا (EAA) سازگاری بهتری با دادهها و نحوه رفتار پاسخدهندگان دارد. همچنین، نتایج حاصل از برآورد تمایل به پرداخت برای دو الگو متفاوت از یکدیگر میباشد. با توجه به تمایل به پرداخت بالای مصرفکنندگان برای ویژگیهای چای ارگانیک، پیشنهاد میشود برای ارتقاء سطح سلامت در کشوراطلاعرسانی کامل در مورد مزایای چای ارگانیک صورت گیرد.
کلید واژگان
تئوری ارزش لانکسترتمایل به پرداخت
لاجیت شرطی
مطلوبیت
ویژگیهای غیر حضوری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایراندانشجوی دکتری، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
شاپا
2008-48382423-785X




