بررسی قانون یک قیمتی در بازارهای محصولات زراعی ایران (مطالعه موردی: زعفران و لوبیا)
(ندگان)پدیدآور
ابونوری, اسمعیلفتاحی اردکانی, احمداسماعیلی اتوئی, نبی اللهحسینی, سید محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازار محصولات کشاورزی بازاری است که در آن تولیدکنندگان و مصرفکنندگان در مکانهای مختلف توزیع شدهاند. هدف تحقیق، تحلیل قانون یک قیمتی از طریق ارزیابی پیوستگی و نوع پیوستگی بازارهای 2محصول منتخب زراعی (زعفران و لوبیا) در 12 استان مهم کشور (مازندران، گیلان، گلستان، تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، کرمان و خوزستان) که معرف کل ایران میباشند؛ بود. در این تحقیق از لگاریتم شاخص قیمت ماهانه در یک دوره 9 ساله (92-1384) استفاده شد. برای تخمین میزان پیوستگی از روش همجمعی یوهانسون در الگوی تصحیح خطای برداری و نرمافزار ایویوز استفاده شده است. نتایج نشان داد هر 2 بازار محصول زراعی در بلندمدت پیوستگی کامل بازار در آن رد شده و فرض وجود قانون قیمت واحد در همهی بازارها اثبات نشده است. در مورد هر محصول تعدادی از استانها تعیین کننده قیمت میباشد. با توجه به نتایج بهدست آمده ،در راستای افزایش پیوستگی بازارها تشکیل تعاونیهای تولید و توزیع محصولات کشاورزی و ایجاد تسهیلات وخدمات زیربنایی پیشنهاد میشود.
کلید واژگان
قانون قیمت واحدمحصولات زراعی
پیوستگی
ایران
همجمعی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه سمنانعضو هیئت علمی دانشگاه اردکان
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه سمنان
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه اردکان
شاپا
2008-48382423-785X




