• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
    • دوره 44, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
    • دوره 44, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی عوامل زمینه ای ارتقای مدیریت دانش در دانشکده‌های کشاورزی

    (ندگان)پدیدآور
    فلکی, ملیحهموحد محمدی, حمیدشعبانعلی فمی, حسینرحمان سرشت, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    530.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با ورود به هزارۀ سوم میلادی، شاهد تغییرات سریع در فناوری‌ها و شدت پیچیدگی محیط هستیم. در چنین شرایطی، ایجاد مزیت رقابتی پایدار، نیازمند نوع جدیدی از سازمان‌هاست که قابلیت خلق دانش کیفی را داشته باشند. مؤسسات آموزش عالی از جمله دانشکده‌های کشاورزی نیز برای مقابله با چالش‌های پیش رو، به خلق دانش و مدیریت بهینۀ آن نیاز دارند. به همین دلیل از مدیران دانشکده‌های کشاورزی انتظار می‌رود که با مدیریت هر چه بهتر و مؤثرتر دانش سازمانی به صورت سازماندهی‌شده و تلفیق آن در فرهنگ سازمانی، عملکرد دانشکده­های کشاورزی را بهبود بخشند. در این خصوص، شناخت عوامل مؤثر بر ارتقای مدیریت دانش می‌تواند راهنمایی برای مدیریت بهتر آن باشد.این تحقیق با هدف تبیین عوامل زمینه‌ای ارتقای مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی کشاورزی صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ اعضای هیئت علمی دانشکده‌های کشاورزی تشکیل دادند که 1482 نفر بودند و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب، 350 نفر انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه با بهره‌گیری از نظرهای متخصصان و پایایی آن با اندازه‌گیری آلفای کرونباخ (91/0) در مرحلۀ پیش‌آزمون تأیید شد. تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر ارتقای مدیریت دانش در دانشکده‌های کشاورزی با استفاده از نرم‌افزارSPSS، به استخراج هفت عامل زیربنایی منجر شد. این عوامل شامل فرهنگ سازمانی دانش‌مدار، ساختار سازمانی انعطاف‌پذیر، توسعۀ حرفه‌ای دانشگران،ارزیابی و اندازه‌گیری، زیرساخت فناوری اطلاعات، الگوگیری و استراتژی بودند که در مجموع 22/67 درصد از واریانس عوامل زمینه‌ای مؤثر بر مدیریت دانش در دانشکده‌های کشاورزی را تبیین کردند. از این رو، پیشنهادهای زیر برای ارتقای مدیریت دانش در دانشکده‌های کشاورزی ارائه می‌شود:ارتقای فرهنگ مشارکتی برای تسهیم دانش، توسعۀ حرفه­ای منابع انسانی دانشگر به منزلۀ عنصر کلیدی در سیستم مدیریت دانش و جهت‌گیری دانایی محور در تعریف و تدوین چشم‌اندازها،اهداف و راهبردهای دانشکده‌های کشاورزی.
    کلید واژگان
    دانش
    دانشکدۀ کشاورزی
    مدیریت دانش

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2013-09-23
    1392-07-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
    دانشیار پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
    دانشیار پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
    استاد دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2008-4838
    2423-785X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/ijaedr.2013.50231
    https://ijaedr.ut.ac.ir/article_50231.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/346508

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب