عوامل روانشناختی مؤثر بر قصد کشاورزان بهمنظور متنوعسازی محصولات کشاورزی؛ مورد مطالعه شهرستان خرمآباد
(ندگان)پدیدآور
قنبری, رضوانعزیزی, خسروغلامرضایی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در رابطه با توسعه کشاورزی، "متنوعسازی" یکی از اصطلاحاتی است که در دهههای اخیر اغلب مورد استفاده قرار گرفته است. تنوع محصول اغلب بهعنوان استراتژی برای بهبود پایداری سیستمهای تولید محصولات کشاورزی ارایه میشود که با مدیریت خوب میتواند به کاهش استفاده از نهادهها – آفتکشها، کود، آب - و آسیبهای محیطزیستی گردد. با اینحال، علیرغم مزایای متنوعسازی از لحاظ پایداری محیطزیستی و اقتصادی هنوز این نوع روش کشاورزی در بین کشاورزان مورد پذیرش قرار نگرفته است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی عوامل روانشناسی مؤثر بر قصد کشاورزان در متنوعسازی محصولات کشاورزی میباشد. برای رسیدن به این هدف از تئوری رفتار برنامهریزی شده بهعنوان چارچوب اصلی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه کشاورزان گندمکار شهرستان خرمآباد (17623N= ) بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 375 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پزسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با بهکارگیری نرمافزار AMOS24 استفاده شد. نتایج نشان داد نگرش، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک شده رابطه مثبتی با قصد کشاورزان در متنوع سازی محصولات کشاورزی دارند. بهعلاوه هنجار ذهنی بیشترین اثر مستقیم و باورهای رفتاری بیشترین اثر غیر مستقیم را بر قصد کشاورزان داشت. نتایج این مطالعه میتواند به توسعه استراتژیها و سیاستهای دولتی برای افزایش تنوعسازی در تولیدات کشاورزی بهواسطه کشاورزان کوچک کمک کند و باعث توسعه روستایی شود.
کلید واژگان
رفتار کشاورزاننگرش
هنجارذهنی
کنترل رفتاری
باورهای رفتاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده کشاورزی، گروه توسعه روستایی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایراندانشیار، دانشکده کشاورزی، گروه مهندسی زراعت و اصلاح نباتات، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
استادیار، دانشکده کشاورزی، گروه توسعه روستایی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
شاپا
2008-48382423-785X




