رابطهی گرایش کارآفرینانهی فردی، یادگیری فردی و خلاقیت با عملکرد شغلی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان
(ندگان)پدیدآور
کریمی, سعیدشاهدوستی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش توصیفی-همبستگی بررسی روابط بین گرایش کارآفرینانهی فردی، یادگیری فردی و خلاقیت با عملکرد شغلی بود. همچنین، نقش میانجی یادگیری فردی و گرایش کارآفرینانهی فردی بررسی شد. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به تعداد 635 کارشناس بود و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 242 تن تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از چهار مقیاس استاندارد شامل مقیاس یادگیری فردی Sujan et al. (1994)، مقیاس گرایش کارآفرینانهی فردی Bolton & Lane (2012)، مقیاس خلاقیت Tierney et al. (1999) و مقیاس عملکرد فردی et al. Staples (1990) گردآوری شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (83/0≥α≥76/0). نتایج مدلیابی معادلههای ساختاری و بوت استرپ نشان داد که یادگیری فردی با عملکرد شغلی رابطهی مثبت و معنادار دارد و همچنین، رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد شغلی را میانجیگری میکند. افزون بر این، خلاقیت با گرایش کارآفرینانه و با عملکرد شغلی رابطه مثبت و معناداری دارد. اثر غیرمستقیم گرایش کارآفرینانه بر عملکرد شغلی با میانجیگری یادگیری فردی مثبت و معنادار بود. بر اساس یافتههای پژوهش، مدیران و رهبران سازمان میتوانند در فرایند بهبود گرایش کارآفرینانه بر مکانیسم یادگیری فردی و خلاقیت تمرکز نمایند و از این طریق عملکرد شغلی را ارتقا دهند.
کلید واژگان
گرایش کارآفرینانهیادگیری فردی
خلاقیت
عملکرد شغلی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه ترویج و آ»وزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینادانشجوی کارشناسی ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
شاپا
2008-48382423-785X




