آثار ویژگی های لکسیکوگرافیک مصرف کنندگان در تقاضای محصولات نوین شیلاتی: مطالعه موردی استان مازندران
(ندگان)پدیدآور
اسداله پور, فرشتهرفیعی, حامدپیش بهار, اسماعیلمحمدرضایی, رسولنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گوشت انواع ماهی، به لحاظ دارا بودن پروتئین و چربی با کیفیت بالا و فراوانی انواع مواد معدنی و ویتامینهایی که در آن موجود است، بهعنوان یک غذای کامل محسوب میشود. در این مطالعه بهمنظور بررسی رفتار مصرفکنندگان در بازار ماهی (پرورشی، دریایی و فیله ماهی) برپایه ترجیحات لکسیکوگرافیک، مصرفکنندگان به دو دسته کیفیتگرا و قیمتگرا تقسیم بندی شدند و برای محاسبه کششهای قیمتی و درآمدی آنان به تفکیک مدل رفتاری آنان، از سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل درجه دو استفاده شد. برای رسیدن به اهداف مطالعه از پرسشنامه در سال 1394 در استان مازندران استفاده شد. نتایج مطالعه نشان میدهد رفتار افراد بر حسب کیفیتگرایی و قیمتگرایی متفاوت است و میانگین کشش درآمدی ماهی دریایی برای افراد کیفیتگرا 16/1 و برای افراد قیمتگرا 3/1 است. بنابراین، هر دو گروه در رده کالاهای لوکس قرار دارند. کشش قیمتی ماهی دریایی برای افراد کیفیتگرا 59/0- و قیمتگرا 63/0- است. از آنجا که در استان مازندران تعداد افراد کیفیتگرا بیش از افراد قیمتگرا است؛ بنابراین، سیاستگزاران در جهت افزایش مصرف ماهی در این استان باید بهبود کیفیت ماهی و محصولات آنرا در اولویت اولیه خود قرار دهند، که میتوان به افزایش تنوع در مصرف ماهی و معرفی محصولات نوین شیلاتی در جهت بهبود کیفیت ماهی پرداخت.
کلید واژگان
سیستم تقاضای ایده آل درجه دوکشش قیمتی
کشش درآمدی
لکسیکوگرافیک
مازندران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تبریزاستادیار اقتصاد کشاورزی، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران
دانشیار اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز
دانشیار اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تبریز
شاپا
2008-48382423-785X




