• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
    • دوره 49, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
    • دوره 49, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آثار ویژگی های لکسیکوگرافیک مصرف کنندگان در تقاضای محصولات نوین شیلاتی: مطالعه موردی استان مازندران

    (ندگان)پدیدآور
    اسداله پور, فرشتهرفیعی, حامدپیش بهار, اسماعیلمحمدرضایی, رسول
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    330.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    گوشت انواع ماهی، به لحاظ دارا بودن پروتئین و چربی با کیفیت بالا و فراوانی انواع مواد معدنی و ویتامین­هایی که در آن موجود است، به­عنوان یک غذای کامل محسوب می­شود. در این مطالعه به­منظور بررسی رفتار مصرف‌کنندگان در بازار ماهی (پرورشی، دریایی و فیله ماهی) بر­پایه ترجیحات لکسیکوگرافیک، مصرف‌کنندگان به دو دسته کیفیت­گرا و قیمت­گرا تقسیم بندی شدند و برای محاسبه کشش­های قیمتی و درآمدی آنان به تفکیک مدل رفتاری آنان، از سیستم تقاضای تقریباً ایده­آل درجه دو استفاده شد. برای رسیدن به اهداف مطالعه از پرسشنامه در سال 1394 در استان مازندران استفاده شد. نتایج مطالعه نشان می­دهد رفتار افراد بر حسب کیفیت‌گرایی و قیمت‌گرایی متفاوت است و میانگین کشش درآمدی ماهی دریایی برای افراد کیفیت‌گرا 16/1 و برای افراد قیمت‌گرا 3/1 است. بنابراین، هر دو گروه در رده کالاهای لوکس قرار دارند. کشش قیمتی ماهی دریایی برای افراد کیفیت­گرا 59/0- و قیمت­گرا 63/0- است. از آن­جا که در استان مازندران تعداد افراد کیفیت­­گرا بیش از افراد قیمت­گرا است؛ بنابراین، سیاست­گزاران در جهت افزایش مصرف ماهی در این استان باید بهبود کیفیت ماهی و محصولات آن­را در اولویت اولیه خود قرار دهند، که می­توان به افزایش تنوع در مصرف ماهی و معرفی محصولات نوین شیلاتی در جهت بهبود کیفیت ماهی پرداخت.
    کلید واژگان
    سیستم تقاضای ایده آل درجه دو
    کشش قیمتی
    کشش درآمدی
    لکسیکوگرافیک
    مازندران

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-06-22
    1397-04-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تبریز
    استادیار اقتصاد کشاورزی، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران
    دانشیار اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز
    دانشیار اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تبریز

    شاپا
    2008-4838
    2423-785X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/ijaedr.2017.237240.668453
    https://ijaedr.ut.ac.ir/article_67670.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/346363

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب