مفاهیم شهروند شرکتی و مسئولیت اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
حجازی, رضواننصیری, سپیده ساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از زمان انقلاب صنعتی تا مدتهای طولانی تاسیس انواع بنگاههای اقتصادی با هدف کسب سود بود. در واقع، مدیریت سازمانها که در برخی موارد جزیی از مالکان آنها بودند، توجهی به مسائل غیر مالی و اجتماعی نداشتند. با گذشت زمان و ظهور نظریههایی چون تئوری ذینفعان و در نتیجه اهمیت نقش رضایت جامعه و مسائل اخلاقی در شرکتها، مفاهیم جدیدی نظیر مسئولیت اجتماعی شرکتها و شهروند شرکتی به ادبیات و حرفه مدیریت افزوده شد. این مفاهیم نه تنها مدیریت سازمانها، بلکه حسابداران را نیز به عنوان منبع اصلی تامین کننده اطلاعات افراد درون و برون سازمان تحت تاثیر قرار داد. گستره و اهمیت این مفاهیم به حدی است که امروزه در اکثر نقاط دنیا اکثر گروهها نظیر سهامداران، اعتباردهندگان، قانونگذاران، تحلیلگران مالی، عرضهکنندگان، مشتریان، کارکنان و دولتها از مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت به عنوان شاخص اصلی جهت سنجش شهروندی شرکت و پایبندی شرکت به تعهدات اجتماعی استفاده میکنند. به دلیل این اهمیت، هدف مقاله حاضر این است تا با بررسی مفاهیم شهروند شرکتی و مسئولیت اجتماعی شرکتها، به درک بهتر و صحیحتر مدیران از این مفاهیم و تمایز میان آنها کمک نماید.
کلید واژگان
شهروند شرکتیمسئولیت اجتماعی شرکتها
تئوری ذینفعان
حسابداری مدیریت
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استاد حسابداری دانشگاه الزهرادانشجو دکتری حسابداری دانشگاه الزهرا
شاپا
2676-75462676-7554




