• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کودکان در شهر: بررسی ساختار فضایی مسکن و شهر در ارتباط با فرهنگ کودکی در منطقه‌ یازده تهران

    (ندگان)پدیدآور
    ارمغان, مریمعبدلی, ناهید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    884.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    کودکان، به عنوان زیست‌کنندگان فضای شهری، بخش مهمی از جامعه­ و همچنین گروه اجتماعی نادیده گرفته‌شده در شهر تهران‌ هستند. به منظور در نظر گرفتن جنبه­های متنوع درک و زیست کودکان در فضای مسکونی و شهری، این مقاله سعی دارد تا با ارائه‌ نتایج حاصل از بررسی مشارکت کودکان در ارتباط با مسکن و شهر، محققان اجتماعی- فرهنگی و مدیران و برنامه‌ریزان شهری را متوجه‌ جامعه‌‌ای بزرگ از انسان‌هایی کوچک سازد. برای این منظور با رویکردی برساختی، کودکان به عنوان کنشگران اجتماعی شناخته می‌شوند که درکی ذهنی و واقعی از نیازهای خود در یک جامعه‌ی شهری دارند؛ می‌توانند موقعیت خود را در جامعه‌ی شهری تعریف ‌کنند و نسبت به عوامل محیطی و کالبدی ناخوشایند واکنش‌ نشان ‌‌دهند. بررسی اسناد بالادست و کالبد مسکونی و شهری منطقه‌ یازده تهران در مقایسه‌ با داده‌های کیفی حاصل از نتایج مشاهده‌، مصاحبه غیرساختمند، بررسی متن و نقاشی کودکان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و بهره‌گیری از روش تحلیل محتوای کیفی ما را به این مهم می‌رساند که برای داشتن جامعه‌ای سالم و پویا گسترش عرصه‌ عمومی در شهر و ایجاد فضای کاملاً خصوصی برای کودکان در خانه امری ضروری است. شهر مطلوب کودکان فضایی است که حداکثر نیاز‌های جسمی و روانی آنان را تأمین ‌می‌کند؛ فرهنگ دوران کودکی و فردیت در فضای خصوصی بازنمایی می‌شود و تعامل و مشارکت اجتماعی، دسترسی به امکانات شهری، احساس آرامش و امنیت در فضای عمومی گسترده را فراهم می‌آورد. ملاحظات کودکان از فضای معماری و شهری، جنبه­های مختلف کالبدی، ذهنی و رفتاری آن را شامل می­شود که بارها در مصاحبه­ها و نقاشی­ها به آن اشاره کرده‌اند.
    کلید واژگان
    بازی
    شهر
    عرصه‌ خصوصی
    عرصه‌ عمومی
    فرهنگ دوران کودکی
    کودک
    مسکن

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
    سازمان پدید آورنده
    گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
    کارشناسی ارشد انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

    شاپا
    2251-8193
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/ijar.2016.61838
    https://ijar.ut.ac.ir/article_61838.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/344968

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب