تحلیل انسانشناختی کارآفرینی و توسعه روستایی در عصر جهانی شدن: مطالعه موردی استان همدان
(ندگان)پدیدآور
شهرکی, حسنموحدی, رضایعقوبی فرانی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و با هدف بررسی و تحلیل کارآفرینی روستایی در عصر جهانی شدن انجام شده است. جمعآوری دادهها با انجام مصاحبههای عمیق بوده است. برای این منظور 20 نفر از کارآفرینان، متولیان و کارشناسان بخش کشاورزی در استان همدان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع نظری و با حداکثر تنوع و نوسان انتخاب شدند. روش پژوهش بر اساس تحلیل محتوای متون مصاحبه و با استفاده از راهبرد کدگذاری نظری سه مرحلهای (آزاد، محوری و گزینشی) انجام شده است. اعتبارپذیری پژوهش از طریق بررسی زوایای گوناگون و قابلیت اطمینان آن از طریق فراهم آوردن مسیرنمای حسابرسی تأمین شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که افراد مورد مصاحبه، کارآفرینی و جهانی شدن را به طور کل در حیطه اقتصاد و بر اساس مؤلفههایی همچون، رقابت، سود، بهرهوری، خصوصیسازی و فناوری تعریف و تحلیل میکنند. گفتمان کارآفرینی روستایی ایران به نوعی از سرمایهداری روستایی دامن زده است که ارتباط چندانی با بستر، فرهنگ و اجتماع روستایی نداشته و به انواعی همچون کارآفرینی مبتنی بر اقتصاد، کارآفرینی فناورانه و کارآفرینی علمی کاربردی تقسیم میشود. پژوهش با پیشنهاد مفهوم «کارآفرینی روستایی انسانشناختی» بر اساس نظریه انسانشناختی «تثبیت توسعه» از جامعهشناس و انسانشناس کلمبیایی آرتورو اسکوبار، در برابر کارآفرینی اقتصادی و نیز مفهومپردازی این گونه از کارآفرینی به پایان میرسد.
کلید واژگان
آرتورو اسکوبارتحلیل محتوا
توسعه روستایی
جهانی شدن
کارآفرینی انسانشناختی
کارآفرینی روستایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینادانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان




