بررسی اثربخشی رفتار جراتمندانه بر کاهش آمادگی به اعتیاد
(ندگان)پدیدآور
جلیلی, طاهرهزارعی, افشیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت رفتار جراتمندانه بر کاهش آمادگی به اعتیاد دانشآموزان پسر کلاس یازدهم شهر همدان بوده است.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. از میان دبیرستانهای پسرانه شهر همدان از طریق نمونهگیری خوشهای یک مدرسه انتخاب و بهصورت تصادفی 40 نفر انتخاب شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (تعداد هر گروه 20 نفر بوده است). آموزش مهارت رفتار جراتمندانه بهمدت هشت جلسه در مورد گروه اول اجرا شد و گروه کنترل در لیست انتظار بودند.
یافتهها: دادهها بااستفادهاز تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شدند. در آمار توصیفی مشخص شد که نمرات گروه آزمایش نسبتبه گروه کنترل کاهش زیادی پیداکرده است و پسآزمون نشان داد که مقدار F بهدست آماده در آمادگی فعال به اعتیاد 1076/7 و در آمادگی منفعل به اعتیاد 2608/4 است که در سطح (0/001 ) معنیدار است.
نتیجهگیری: تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش جرات ورزی توانسته است نمرات گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل در هر دو بعد آمادگی به اعتیاد بهطور معنیداری کاهش دهد.
کلید واژگان
رفتار جراتمندانهکاهش آمادگی به اعتیاد
تحلیل کوو
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-10-221395-08-01
ناشر
معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا و پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجاسازمان پدید آورنده
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، گروه روانشناسی تربیتی،تهران،ایران2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، گروه روانشناسی تربیتی، تهران، ایران
شاپا
2228-62412383-3483




