• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 18, شماره 69
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 18, شماره 69
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی وضعیت مهارت‌های اقدام‌پژوهی استادان رشته‌های مهندسی: گامی ضرروی در جهت بهبود کیفیت تدریس

    (ندگان)پدیدآور
    مدنی, سید احمدرحیمی, حمیدیعقوبی, سپیده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    265.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از راهبردهای اصلی نظامهای آموزشی در جهت بهبود کیفیت تدریس، افزایش مهارتهای اقدام‌پژوهی آموزشگران بوده است. هدف تحقیق حاضر بررسی وضعیت مهارتهای اقدام‌‌پژوهی استادان رشته‌های مهندسی بود. جامعة آماری تحقیق تمام اعضای هیئت‌علمی رشته‌های مهندسی دانشگاه کاشان (113 نفر) بودند که تعداد 88 نفر از آنها از طریق فرمول کوکران به‌عنوان نمونه تحقیق مورد‌بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌ اقدام‌پژوهی بود که مهارتهای اقدام‌پژوهی استادان را در چهار مؤلفه (تشخیص موضوع، نگرش به اقدام‌پژوهی، مهارتهای گردآوری اطلاعات و اقدامات پژوهشی عملی) می‌سنجید. روایی پرسش‌نامه به‌صورت محتوایی مورد‌تأیید کارشناسان قرار گرفت. پایایی پرسش‌نامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. یافته‌ها نشان داد میانگین نمرة مهارتهای اقدام‌پژوهی استادان (4/123) بالاتر از نمره ملاک (108) بود. مهارتهای تشخیص موضوع استادان و نگرش به اقدام‌پژوهی استادان، بالاتر از نمره ملاک، مهارت گردآوری اطلاعات استادان در حد متوسط و مهارت اقدامات عملی در رابطه با پژوهش استادان پایین‌تر از حد متوسط بود.
    کلید واژگان
    اقدام‌پژوهی
    تدریس
    نظارت آموزشی
    بهبود کیفیت تدریس
    استادان

    شماره نشریه
    69
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
    The Academy of Sciences of I. R. of Iran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان
    استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان
    دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی

    شاپا
    1607-2316
    2676-4881
    URI
    https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2016.14689
    http://ijee.ias.ac.ir/article_14689.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334897

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب