بررسی وضعیت مهارتهای اقدامپژوهی استادان رشتههای مهندسی: گامی ضرروی در جهت بهبود کیفیت تدریس
(ندگان)پدیدآور
مدنی, سید احمدرحیمی, حمیدیعقوبی, سپیدهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از راهبردهای اصلی نظامهای آموزشی در جهت بهبود کیفیت تدریس، افزایش مهارتهای اقدامپژوهی آموزشگران بوده است. هدف تحقیق حاضر بررسی وضعیت مهارتهای اقدامپژوهی استادان رشتههای مهندسی بود. جامعة آماری تحقیق تمام اعضای هیئتعلمی رشتههای مهندسی دانشگاه کاشان (113 نفر) بودند که تعداد 88 نفر از آنها از طریق فرمول کوکران بهعنوان نمونه تحقیق موردبررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته اقدامپژوهی بود که مهارتهای اقدامپژوهی استادان را در چهار مؤلفه (تشخیص موضوع، نگرش به اقدامپژوهی، مهارتهای گردآوری اطلاعات و اقدامات پژوهشی عملی) میسنجید. روایی پرسشنامه بهصورت محتوایی موردتأیید کارشناسان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. یافتهها نشان داد میانگین نمرة مهارتهای اقدامپژوهی استادان (4/123) بالاتر از نمره ملاک (108) بود. مهارتهای تشخیص موضوع استادان و نگرش به اقدامپژوهی استادان، بالاتر از نمره ملاک، مهارت گردآوری اطلاعات استادان در حد متوسط و مهارت اقدامات عملی در رابطه با پژوهش استادان پایینتر از حد متوسط بود.
کلید واژگان
اقدامپژوهیتدریس
نظارت آموزشی
بهبود کیفیت تدریس
استادان
شماره نشریه
69تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشاناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی
شاپا
1607-23162676-4881




