• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 18, شماره 69
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 18, شماره 69
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان دستیابی دانشجویان فنی و مهندسی دانشگاه تبریز به مهارت‌های اساسی قرن 21

    (ندگان)پدیدآور
    محمودی, فیروزمولا, سمیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    309.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از موضوعات اساسی در ارزیابی کیفیت برنامه‌های درسی آموزش عالی میزان توجه به مهارتهای مورد‌نیاز زمانی و مکانی است. این مطالعه با هدف بررسی میزان دستیابی دانشجویان سال آخر کارشناسی و کارشناسی ارشد فنی ـ مهندسی دانشگاه تبریز به مهارتهای قرن 21 انجام گرفت. روش مطالعه توصیفی ـ پیمایشی بود که 414 نفر از دانشجویان سال آخر دورة کارشناسی و کارشناسی ارشد فنی ـ مهندسی به صورت تصادفی انتخاب شد. برای جمع‌ آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‌ ساخته استفاده شد که روایی آن از‌طریق نظر متخصصان و پایایی آن از‌طریق آلفای کرونباخ (92/0) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد برنامه‌ های درسی هر دو مقطع در حیطة عاطفی بالاتر از میانگین نظری بوده، اما برنامه‌ های درسی دوره کارشناسی در حیطه‌ های شناختی ـ مهارتی و فرهنگی ـ اجتماعی پایین‌تر از حد متوسط بودند و وضعیت مطلوبی نداشتند، ولی برنامه‌ های درسی دورة کارشناسی ارشد در حیطه‌ های شناختی ـ مهارتی و فرهنگی ـ اجتماعی از حد متوسط تا حدودی بالاتر بودند و وضعیت نسبتاً‌ مطلوبی داشتند. یکی از یافته‌ های جالب‌ توجه این بود که در برنامه‌ های درسی هر دو مقطع توانایی اشتراک دانش پایین‌تر از میانگین بوده و این ویژگی در برنامه‌ های درسی مورد‌ توجه قرار نگرفته است.
    کلید واژگان
    برنامه درسی دانشگاهی
    مهارت‌ های قرن 21
    حیطه شناختی- مهارتی
    حیطه فرهنگی- اجتماعی
    حیطه نگرشی

    شماره نشریه
    69
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
    The Academy of Sciences of I. R. of Iran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
    دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز

    شاپا
    1607-2316
    2676-4881
    URI
    https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2016.14757
    http://ijee.ias.ac.ir/article_14757.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334893

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب