اعتباربخشی و نقش آن در فرایند تضمین کیفیت در آموزش مهندسی
(ندگان)پدیدآور
سلطانی, اصغرنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش واکاوی نقش اعتباربخشی در فرایند تضمین کیفیت در آموزش مهندسی است. اعتباربخشی برنامههای دانشگاهی فرایندی است که مجموعههای حرفهای بهمنظور بررسی وجود برخی معیارهای بینالمللی در آنها انجام میدهند. این فرایند حفظ و تداوم استانداردها، هماهنگی میان مؤسسات گوناگون علمی و معیارهای یکسان دربارۀ نتایح یادگیری و تربیت دانشآموختگان با استانداردهای بالای مهارتی را تضمین میکند. روش پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی است و پس از بررسی تاریخچۀ پیدایش برنامههای تضمین کیفیت بیرونی و انواع مختلف آنها، موضوع اعتباربخشی و نقش آن در کیفیت آموزش عالی و بهطور ویژه آموزش مهندسی موردتحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان دادند که برنامههای تضمین کیفیت، کانون توجه خود را از محتوای برنامهها به یادگیری دانشجویان و از مقیاسهای برونداد به پیامد تغییر دادهاند. همچنین اعتباربخشی بر ارزشهای اساسی نظیر مأموریت، استقلال و آزادی دانشگاهی مؤسسات آموزش عالی مبتنی است و به تضمین کیفیت آستانهای و بهبود آن منجر میشود و منبعی قابلاعتماد از کیفیت برای دانشجویان و جامعه به شمار میرود. بررسی اعتباربخشی در آموزش مهندسی نیز نشان داد که این فرایند بر استانداردهایی چون معیارهای دانشگاهی و مؤسسهای و اخلاق مهندسی استوار است. دراینمیان، معیارهایی مانند دانشجویان، هدفهای آموزشی، بروندادهای مورد انتظار از دانشجویان، بهبود مداوم، برنامه درسی، اعضای هیئت علمی، امکانات و تسهیلات، حمایت مؤسسهای، رهبری اخلاقی، اخلاق مشهود و رفتار اخلاقی، جایگاه ویژهای در برنامههای اعتباربخشی و تضمین کیفیت آموزش مهندسی دارند.
کلید واژگان
اعتباربخشیتضمین کیفیت
آموزش مهندسی
اخلاق مهندسی
دانشگاه
شماره نشریه
68تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمانشاپا
1607-23162676-4881




