• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 17, شماره 66
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 17, شماره 66
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی مدل طراحی آموزشی چهارمؤلفه‌ای در بهبود واکنش و یادگیری کارکنان صنعت خودروسازی

    (ندگان)پدیدآور
    کرمی, مرتضیسیلانه, آمنه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    430.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف مقالة حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهندسان صنعت خودروسازی بود که با تکیه بر طراحی آموزشی کل‌نگر و کاربست مدل چهار‌مؤلفه‌ای(4C/ID) در شرکت ایران‌خودرو خراسان انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی بوده و از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونۀ آماری عبارت بود از 40 نفر از مهندسان شرکت ایران‌خودرو خراسان که در دورۀ استاندارسازی ایستگاههای کاری شرکت کرده بودند، که به شیوۀ نمونه‌گیری در دسترس، یک گروه متشکل از 20 نفر از مهندسان به‌عنوان گروه آزمایش و 20 نفر دیگر به‌عنوان گروه گواه انتخاب شدند. برای ارزشیابی اثربخشی آموزش مدل پاتریک انتخاب وبا‌توجه به محدویتهای زمانی و اجرایی دو سطح اول این مدل (واکنش و یادگیری) استفاده شد ابزارهای پژوهش شامل دو پرسش‌نامه fvhd سنجش رضایت از دوره، نگرش نسبت به دوره و یک آزمون پیشرفت تحصیلی بود. نتایج نشان داد که به‌کارگیری رویکرد کل‌نگر براساس مدل چهارمؤلفه‌ای در آموزشهای صنعت خودروسازی باعث اثربخشی دوره‌های آموزشی (p>0/01) می‌شود. درخصوص مؤلفه‌های تشکیل‌دهندۀ اثربخشی نتایج نشان داد که فراگیران در دورۀ طراحی شده براساس مدل چهارمؤلفه‌ای(4C/ID) رضایت‌مندی بهتر (p=0/01) و همچنین نگرش مثبت‌تری (p=0/02) را نسبت به دورۀ آموزشی مذکور داشتند. اما در خصوص مؤلفه  یادگیری تفاوت معناداری میان دو گروه حاصل نشد.
    کلید واژگان
    آموزش صنعتی
    ‌ طراحی آموزشی کل نگر
    ‌ آموزش مهندسان
    ‌ شایستگی

    شماره نشریه
    66
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
    The Academy of Sciences of I. R. of Iran
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد
    کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد

    شاپا
    1607-2316
    2676-4881
    URI
    https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2015.8011
    http://ijee.ias.ac.ir/article_8011.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334861

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب