برنامه درسی تلفیقی، نیاز امروز آموزش مهندسی (ایجاد پُل دانستن/ انجام دادن/ شدن)
(ندگان)پدیدآور
مطهری نژاد, حسیننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بر سر این مسئله که یک مهندس باید دامنۀ گستردهای از دانش و مهارتها فراتر از تخصص فنی مرتبط با رشتۀ تحصیلیاش داشته باشد، توافق همگانی وجود دارد. برنامۀ درسی تلفیقی چارچوبی فراهم میکند تا دانشجویان بتوانند دانش و مهارتهای چندین رشتۀ علمی را به یکدیگر مرتبط سازند و آنها را برای حل مسائل جهان واقعی بهکار گیرد. باتوجهبه اهمیت موضوع، در این مقاله ابتدا بر ضرورت برنامۀ درسی تلفیقی/ میان- رشتهای در آموزش مهندسی قرن بیستویکم تأکید شده و سپس، نتایج حاصل از دو مطالعۀ تجربی درخصوص برنامههای درسی آموزش مهندسی در ایران ارائه شده که شامل 1. برنامۀ درسی از دیدگاه استادان و دانشجویان رشتههای مهندسی و 2. تحلیل سرفصل درسهای رشتههای مهندسی است. سرانجام، با طرح این پرسش که دانشجویان مهندسی چه باید بدانند، انجام دهند و بشوند، رویکردی برای طراحی برنامۀ درسی تلفیقی در آموزش مهندسی پیشنهاد شده است. این رویکرد میتواند برای تدوین برنامههای درسی جدید یا بازنگری برنامههای درسی فعلی استفاده شود.
کلید واژگان
برنامه درسیآموزش مهندسی
رویکرد تلفیقی
پُل دانستن/انجام دادن/شدن
شماره نشریه
66تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمانشاپا
1607-23162676-4881




