بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان
(ندگان)پدیدآور
امینی, محمدرحیمی, حمیدنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در عصر حاضر، یکی از مهمترین توقعات جامعه از دانشگاه، بالا بردن سطح هوش اخلاقی در کنار ارتقای هوش علمی جامعه است. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کاشان انجام شده است. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی و طرح پژوهش، پیمایش نظرات بود. جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 93-92 به تعداد 3667 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقهای، 300 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای اندازهگیری هوش اخلاقی دانشجویان از پرسشنامه چهل گویهای در قالب چهار مؤلفه (راستگویی، مسئولیتپذیری، دلسوزی و بخشش) بر حسب طیف پنجدرجهای لیکرت استفاده شد. روایی این پرسشنامه به صورت محتوایی موردتأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرانباخ 897/0 محاسبه شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی (آزمون t تکنمونهای، t مستقل و تحلیل واریانس) با استفاده از نرمافزار آماری spss انجام گرفت. یافتهها نشان داد میانگین مؤلفههای هوش اخلاقی دانشجویان دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کاشان بالاتر از حد متوسط فرضی (3) است. بالاترین میانگین مربوط به مؤلفۀ راستگویی به میزان 81/3 بود. بین هوش اخلاقی دانشجویان بر حسب جنسیت، وضعیت تأهل و رشتۀ تحصیلی تفاوت معنادار وجود داشت اما این تفاوت بر حسب عملکرد تحصیلی و مقطع تحصیلی معنادار نبود.
کلید واژگان
هوش اخلاقیدانشجویان
دانشگاه
دانشکده مهندسی
شماره نشریه
66تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشاناستادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان
شاپا
1607-23162676-4881




