• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 17, شماره 67
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 17, شماره 67
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه میزان اثربخشی آموزش مسائل زیست محیطی همزمان با دروس مهندسی یا مستقل از آنها

    (ندگان)پدیدآور
    خبیری, محمدمهدیالهی زاده, مهناز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    398.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در ارائۀ رویکردها و مدلها برای آموزش مهندسی علاوه بر دانش فنی (علم مهندسی) بر آموزش مهارتها و نگرشها (عمل مهندسی) نیز تأکید ویژه‌ای شده است. ازاین‌رو تعیین روشهای آموزشی تأثیرگذار و موضوعات آموزشی علاوه بر دانش فنی مهندسان، مبنای بسیاری از مطالعات در قرن حاضر است. امروزه به دلیل خسارات جبران‌ناپذیر به محیط‌زیست، آموزش به مهندسان برای ارتقاء دانش زیست‌محیطی و حس مسئولیت در قبال جلوگیری و یا کاهش روند تخریب محیط‌زیست، لازم است. مطالعات گذشته اثربخشی دانش بر حس مسئولیت‌پذیری افراد را نشان داده است، ولی کمتر به تأثیر شیوۀ آموزش مسائل محیط‌زیستی بر عملکرد مهندسان توجه شده است. این تحقیق به بررسی تأثیر آموزش زیست‌محیطی بر میزان دانش و رعایت مسائل زیست‌محیطی دانشجویان عمران می‌پردازد و همچنین مقایسه‌ای بین میزان تأثیر روشهای آموزش بر عملکرد دانشجویان. جامعۀ آماری را 80 نفر از دانشجویان عمران تشکیل می‌دهند که به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفته‌اند و دو روش متفاوت (گذراندن درس محیط‌زیست و آموزش مسائل محیط‌زیستی به‌موازات دروس فنی) به آنها آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات از یک پرسش‌نامۀ خودساخته با ضریب پایایی 792/0 استفاده شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل آماری مقایسة زوجها و درخت تصمیم تجزیه‌وتحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که آموزش تأثیر معنا‌داری بر میزان دانش و رعایت مسائل زیست‌محیطی در کار دانشجویان داشته است ولی بین روشهای آموزشی و بین دانشجویان زن و مرد تفاوت معنا‌داری دیده نشده است. درخت تصمیم نشان می‌دهد با افزایش دانش دانشجویان رعایت مسائل زیست‌محیطی آنها در کار نیز بیشتر خواهد شد.
    کلید واژگان
    آموزش مهندسی
    آموزش زیست محیطی
    سطح دانش
    رعایت مسائل زیست محیطی در کار

    شماره نشریه
    67
    تاریخ نشر
    2015-11-22
    1394-09-01
    ناشر
    فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
    The Academy of Sciences of I. R. of Iran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه یزد. (نویسندة مسئول)
    دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشگاه یزد

    شاپا
    1607-2316
    2676-4881
    URI
    https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2015.10864
    http://ijee.ias.ac.ir/article_10864.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334843

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب