مقایسه میزان اثربخشی آموزش مسائل زیست محیطی همزمان با دروس مهندسی یا مستقل از آنها
(ندگان)پدیدآور
خبیری, محمدمهدیالهی زاده, مهنازنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در ارائۀ رویکردها و مدلها برای آموزش مهندسی علاوه بر دانش فنی (علم مهندسی) بر آموزش مهارتها و نگرشها (عمل مهندسی) نیز تأکید ویژهای شده است. ازاینرو تعیین روشهای آموزشی تأثیرگذار و موضوعات آموزشی علاوه بر دانش فنی مهندسان، مبنای بسیاری از مطالعات در قرن حاضر است. امروزه به دلیل خسارات جبرانناپذیر به محیطزیست، آموزش به مهندسان برای ارتقاء دانش زیستمحیطی و حس مسئولیت در قبال جلوگیری و یا کاهش روند تخریب محیطزیست، لازم است. مطالعات گذشته اثربخشی دانش بر حس مسئولیتپذیری افراد را نشان داده است، ولی کمتر به تأثیر شیوۀ آموزش مسائل محیطزیستی بر عملکرد مهندسان توجه شده است. این تحقیق به بررسی تأثیر آموزش زیستمحیطی بر میزان دانش و رعایت مسائل زیستمحیطی دانشجویان عمران میپردازد و همچنین مقایسهای بین میزان تأثیر روشهای آموزش بر عملکرد دانشجویان. جامعۀ آماری را 80 نفر از دانشجویان عمران تشکیل میدهند که به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتهاند و دو روش متفاوت (گذراندن درس محیطزیست و آموزش مسائل محیطزیستی بهموازات دروس فنی) به آنها آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامۀ خودساخته با ضریب پایایی 792/0 استفاده شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل آماری مقایسة زوجها و درخت تصمیم تجزیهوتحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که آموزش تأثیر معناداری بر میزان دانش و رعایت مسائل زیستمحیطی در کار دانشجویان داشته است ولی بین روشهای آموزشی و بین دانشجویان زن و مرد تفاوت معناداری دیده نشده است. درخت تصمیم نشان میدهد با افزایش دانش دانشجویان رعایت مسائل زیستمحیطی آنها در کار نیز بیشتر خواهد شد.
کلید واژگان
آموزش مهندسیآموزش زیست محیطی
سطح دانش
رعایت مسائل زیست محیطی در کار
شماره نشریه
67تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه یزد. (نویسندة مسئول)دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشگاه یزد
شاپا
1607-23162676-4881




