| dc.contributor.author | ترابی, زهره | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:05:24Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:05:24Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T08:05:24Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T08:05:24Z | |
| dc.date.issued | 2014-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-06-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-03-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ترابی, زهره. (1393). راهبردهای شناختی طراحان در آموزش معماری. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 16(61), 119-140. doi: 10.22047/ijee.2014.5806 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1607-2316 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4881 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2014.5806 | |
| dc.identifier.uri | http://ijee.ias.ac.ir/article_5806.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334810 | |
| dc.description.abstract | در این پژوهش اطلاعات بهدست آمده از مطالعات طراحی دانشجویان ترم سوم دوره کارشناسی معماری دانشگاه تهران در دو گروه آموزشی تعاملی و خلاق در توسعه مدل مهارتی فرایند طراحی معماری تجزیه و تحلیل شد. اطلاعات مربوط به پروتکل طراحی و مدل مهارتی در شناسایی چهار راهبرد مختلف طراحی شامل راهحل محور، مسئلهمحور، اطلاعاتمحور و دانشمحور- که از تکرار فعالیتهای مدل مهارتی و نتایج ارزیابی داوران به صورت نمره نهایی و نمره خلاقیت حاصل شده، بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که طراحان با رویکرد راهحل محوری نمرات نهایی و خلاقیت بالایی را بهدست میآورند، دانشجویان مسئله محور نمره نهایی پایین و نمره خلاقیت نسبتاً بالایی را کسب میکنند، دانشجویان اطلاعات محور نمرات نهایی نسبتاً بالا و نمره خلاقیت پایینتری بهدست میآورند، در حالی که دانشجویان دانشمحور نتایج متعادلی را در نمره نهایی و خلاقیت کسب میکنند. میتوان دریافت که راهحلمحوری با خلاقیت ارتباط مستقیمی دارد. در این تحقیق به صورت تجربی رویکردهای طراحی مورد استفاده طراحان از طریق مدل مهارتی فرایند طراحی جمعآوری و این رویکردها با نتایج ارزیابی محصول طراحی مرتبط شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 630 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران | fa_IR |
| dc.publisher | The Academy of Sciences of I. R. of Iran | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه آموزش مهندسی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Engineering Education | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2014.5806 | |
| dc.subject | آموزش معماری | fa_IR |
| dc.subject | آموزش خلاق | fa_IR |
| dc.subject | آموزش تعاملی | fa_IR |
| dc.subject | راهبردهای طراحی | fa_IR |
| dc.subject | پروتکل طراحی | fa_IR |
| dc.subject | مدل مهارتی | fa_IR |
| dc.title | راهبردهای شناختی طراحان در آموزش معماری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه معماری | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 61 | |
| dc.citation.spage | 119 | |
| dc.citation.epage | 140 | |