• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 16, شماره 61
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 16, شماره 61
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    راهبردهای شناختی طراحان در آموزش معماری

    (ندگان)پدیدآور
    ترابی, زهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    630.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این پژوهش اطلاعات به‌دست آمده از مطالعات طراحی دانشجویان ترم سوم دوره کارشناسی معماری دانشگاه تهران در دو گروه آموزشی تعاملی و خلاق در توسعه مدل مهارتی فرایند طراحی معماری تجزیه و تحلیل شد. اطلاعات مربوط به پروتکل طراحی و مدل مهارتی در شناسایی چهار راهبرد مختلف طراحی شامل راه‌حل ‌محور، مسئله‌محور، اطلاعات‌محور و دانش‌محور- که از تکرار فعالیتهای مدل مهارتی و نتایج ارزیابی داوران به صورت نمره نهایی و نمره خلاقیت حاصل شده، بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد که طراحان با رویکرد راه‌حل محوری نمرات نهایی و خلاقیت بالایی را به‌دست می‌آورند، دانشجویان مسئله‌ محور نمره نهایی پایین و نمره خلاقیت نسبتاً بالایی را کسب می‌کنند، دانشجویان اطلاعات محور نمرات نهایی نسبتاً بالا و نمره خلاقیت پایین‌تری به‌دست می‌آورند، در حالی که دانشجویان دانش‌محور نتایج متعادلی را در نمره نهایی و خلاقیت کسب می‌کنند. می‌توان دریافت که راه‌حل‌محوری با خلاقیت ارتباط مستقیمی دارد. در این تحقیق به صورت تجربی رویکردهای طراحی مورد استفاده طراحان از طریق مدل مهارتی فرایند طراحی جمع‌آوری و این رویکردها با نتایج ارزیابی محصول طراحی مرتبط شده است.
    کلید واژگان
    آموزش معماری
    آموزش خلاق
    آموزش تعاملی
    راهبردهای طراحی
    پروتکل طراحی
    مدل مهارتی

    شماره نشریه
    61
    تاریخ نشر
    2014-05-22
    1393-03-01
    ناشر
    فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
    The Academy of Sciences of I. R. of Iran
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه معماری

    شاپا
    1607-2316
    2676-4881
    URI
    https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2014.5806
    http://ijee.ias.ac.ir/article_5806.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334810

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب