نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمعماریان, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:05:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:05:23Z
dc.date.available1399-07-09T08:05:23Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:05:23Z
dc.date.issued2014-05-22en_US
dc.date.issued1393-03-01fa_IR
dc.date.submitted2013-05-27en_US
dc.date.submitted1392-03-06fa_IR
dc.identifier.citationمعماریان, حسین. (1393). جایگاه تفکر خلاق در آموزش مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 16(61), 25-43. doi: 10.22047/ijee.2014.5805fa_IR
dc.identifier.issn1607-2316
dc.identifier.issn2676-4881
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22047/ijee.2014.5805
dc.identifier.urihttp://ijee.ias.ac.ir/article_5805.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334806
dc.description.abstractتعاریف مختلفی برای خلاقیت ارائه شده است، ولی نظر غالب خلاقیت را تولید چیزی می‌داند که هم بدیع و هم با ارزش باشد و این در واقع، هدف اصلی مهندسان در طراحی یا همان اوج فعالیتهای مهندسی است. پژوهشها نشان داده است که خلاقیت به‌مواردی چون سن، معلومات و هوش فرد بستگی زیادی ندارد و همه می‌توانند خلاق باشند، به شرط آنکه شرایط موجود باشد و افراد نیز به این امر باور داشته باشند. بدیهی است که در مسیر یک فرایند خلاق موانعی نیز ممکن است وجود داشته باشد. تأکید آموزش سنتی بیش از همه بر توسعۀ تفکر همگرا یا نقاد در فراگیران است. در اثر تحولی که در روشهای یاددهی ـ یادگیری در چند دهه اخیر صورت گرفته، توسعه تفکر واگرا یا خلاق در فراگیران به‌تدریج اهمیت بیشتری یافته است. بررسیها نشان می‌دهد که در آموزش مهندسی ایران بیشتر بر تفکر نقاد تأکید می‌شود و توسعۀ تفکر خلاق در دانشجویان اهمیت کمتری دارد. این در حالی است که تفکر خلاق نقش انکارناپذیری در طراحی مهندسی، که اوج فعالیتهای مهندسان است، دارد. در این مقاله ضمن مرور برداشتهای مختلفی که از خلاقیت فردی و گروهی وجود دارد، با درنظر گرفتن تجربه‌های نوین جهانی در زمینه فرایند یاددهی ـ یادگیری، پیشنهادهایی برای توجه بیشتر به تفکر خلاق در آموزش مهندسی ایران و همچنین، روشهایی برای برانگیختن خلاقیت در دانشجویان مهندسی کشور ارائه شده است.fa_IR
dc.format.extent221
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherThe Academy of Sciences of I. R. of Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه آموزش مهندسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Engineering Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22047/ijee.2014.5805
dc.subjectخلاقیتfa_IR
dc.subjectآموزش مهندسیfa_IR
dc.subjectطراحی مهندسیfa_IR
dc.subjectتفکر نقاد و همگراfa_IR
dc.subjectتفکر خلاق و واگراfa_IR
dc.subjectایرانfa_IR
dc.titleجایگاه تفکر خلاق در آموزش مهندسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد مهندسی زمین، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue61
dc.citation.spage25
dc.citation.epage43


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد