ارزیابی اثربخشی آموزشهای مهارت محور در بخش صنعت
(ندگان)پدیدآور
دوستی, هومنخراسانی, اباصلتمحمدبیگی, یزداننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش های مهارت محور در بخش صنعت بر اساس الگوی کرک پاتریک انجام شده است. شاخص¬های مورد نظر در این ارزیابی عبارت بودند از: میزان استفاده از شایستگیها، میزان تسلط بر شایستگیها، زمان مورد نیاز برای فراگیری شایستگیها، میزان تحقق اهداف رفتاری، میزان حل مشکلات مورد نظر، میزان انطباق روش کاری با واقعیتها و میزان تاثیر روشهای ارایه شده در بهبود عملکرد. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی – کاربردی بوده و در زمره تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعه آماری مورد نظر 295 نفر از مهندسین شرکت برق منطقه ای یزد بود. نمونه آماری 90 نفر بودند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات عبارت بود از: فیشبرداری، پرسشنامه، یادداشت برداری و مصاحبه. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS15 استفاده گردید. نتایج نشان داد که مهمترین دلایل اثربخش نبودن اکثر آموزش های مهارت محور در بخش صنعت، نامناسب بودن زمان یادگیری و همچنین انطباق نداشتن آموزش ها با دنیای کار می باشد. ازآنجا که مبنای طراحی و اجرای آموزش¬های مهارت محور، نیاز سنجی می باشد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که متأسفانه در اکثر بخش های صنعتی نیازسنجی اصولی صورت نمیگیرد و بیشتر نیازسازی می شود تا نیازسنجی.
کلید واژگان
آموزش مهارت محورارزیابی
اثربخشی
مدل چهار سطحی ارزشیابی کرک پاتریک
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیاستادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
کارشناس ارشد مهندسی برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی ـ اجتماعی، دانشگاه علم و صنعت ایران
شاپا
1607-23162676-4881




