بازنگری برنامه های آموزش مهندسی
(ندگان)پدیدآور
معماریان, حسیننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
همزمان با پایان یافتن قرن بیستم و آغاز هزاره جدید بسیاری از کشورهای جهان بازنگریهای گستردهای، بهخصوص در زمینه آموزشعالی و بهتبع آن آموزش مهندسی، داشتهاند. در همین زمینه، سازمانهای جهانی و در رأس آن یونسکو، بههمراه انجمنهای علمی و حرفهای ملی و بینالمللی، اقدامات گستردهای در زمینه بازنگری وضعیت آموزشعالی و ارائه راهکارهایی برای آینده داشتهاند. بدین ترتیب بود که آموزش مهندسی برای همگامی با پیشرفتهای دنیای مدرن و تربیت مهندسانی شایسته متحول شد. این بازنگریها از الگوی کم و بیش یکنواختی پیروی کرده و بر این پایه استوار است که بازنگری باید بهگونهای انجام شود که تولیدات برنامه حداقل دستاوردهای تعیین شده برای یک دانشآموخته مهندسی را کسب کنند. امروزه، بازنگری برنامههای آموزش مهندسی به دو صورت متمرکز و نامتمرکز صورت میگیرد. بازنگریهای متمرکز بهصورت مقطعی انجام میشود و معمولاً در آن مسائل کلان آموزش مهندسی مورد توجه قرار میگیرد؛ این در حالی است که بازنگریهای نامتمرکز که معمولاً مؤسسات آموزشی انجام میدهند، فرایندی دایمی و بر ارتقای برنامه از طریق ارزیابی درونی آن متمرکز است. در کشور ایران کلیه فعالیتهای مربوط به برنامهریزی آموزش مهندسی و بازنگری آن در چند دهه گذشته بهصورت متمرکز صورت میگرفته است. با گذشت بیش از یک دهه از آخرین دور بازنگری برنامههای آموزش مهندسی کشور، بار دیگر بازنگری این برنامهها در دستور کار قرار گرفته است. در این مقاله ضمن مرور سازکار بازنگری در جهان، الگویی برای ارزیابی برنامههای آموزش مهندسی کشور عرضه شده است.
کلید واژگان
بازنگری برنامه¬های آموزش مهندسیارزیابی درونی
ارزشیابی
EC2000
فرایند بولونیا
ابتکار CDIO
ایران
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
استاد مهندسی زمین / دانشکاه تهرانشاپا
1607-23162676-4881