| dc.contributor.author | پرویزیان, جمشید | fa_IR |
| dc.contributor.author | تویسرکانی, فرشاد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:04:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:04:59Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T08:04:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T08:04:59Z | |
| dc.date.issued | 2010-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1388-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2009-04-18 | en_US |
| dc.date.submitted | 1388-01-29 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پرویزیان, جمشید, تویسرکانی, فرشاد. (1388). آموزش مهندسی در ایران: محتوا و روش¬ مقایسه¬ا¬ی با برخی کشورهای صنعتی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 11(44), 1-16. doi: 10.22047/ijee.2010.651 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1607-2316 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4881 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2010.651 | |
| dc.identifier.uri | http://ijee.ias.ac.ir/article_651.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334680 | |
| dc.description.abstract | مقایسه¬ محتوا و روشهای آموزش مهندسی در کشور ایران و برخی از کشورهای صنعتی با تطبیق موردی می¬تواند نشان دهنده تفاوتی اساسی در فلسفه¬ آموزش عالی در ایران و کشورهای پیشرفته باشد که به نگاه تاریخی ما به علم به عنوان فضیلت و نه به عنوان ابزار بر می¬گردد. با این¬حال، چنین مطالعه¬ای را می¬توان به سطوح عملی¬تر آموزش تعمیم داد و آموزش مهندسی به عنوان یک روش تجربی را با آموزش آن در قالب آموزش یافته¬های تاریخی مقایسه کرد. این مقایسه را می¬توان در طی دهه¬های اخیر دنبال کرد و از جمله به محتوای آموزش، ابزارهای آموزش، حجم آموزش، دوره¬های کارآموزی و قابلیت کارآفرینی دانش¬آموختگان پرداخت. از نگاه دیگر، می¬توان روش پذیرش دانشجو و تعداد پذیرش، طول دوره¬ تحصیل، محتوای دروس عمومی، ساختار نظام آموزشی و نقش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در آموزش را مقایسه کرد. هسته¬های آموزشی ـ پژوهشی از سویی ارائه دروس و اجرای پژوهش را با هم می¬آمیزند و از سوی دیگر به عنوان واحدهای مستقل مالی به فعالیت پژوهشی می¬پردازند و این می¬تواند از تفاوتهای اساسی نظام آموزشی ایران با نظامهای آموزشی ـ پژوهشی باشد. در این تحقیق، به عنوان نمونه، مقایسه¬ای در ساختار و محتوای آموزش مهندسی مکانیک در دانشگاههای ایران، آلمان، انگلستان و آمریکا انجام شده¬ است. این مطالعه متوجه روشها و محتوای آموزش است، نه نتایج آن. در بخشهای پژوهشی و فنی با نشان ¬دادن کاستیهایی در به¬ روزکردن محتوا و روش، به ارائه¬ مفاهیمی نو در فلسفه¬ آموزش مهندس و ابزارهای آن از جمله آموزش دانشجو محور، آموزش مبتنی بر مسئله و آموزش در محیط سرشار از فناوری پرداخته شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 896 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران | fa_IR |
| dc.publisher | The Academy of Sciences of I. R. of Iran | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه آموزش مهندسی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Engineering Education | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2010.651 | |
| dc.subject | آموزش مبتنی بر مسئله | fa_IR |
| dc.subject | آموزش دانشجو محور و مشارکت در آموزش | fa_IR |
| dc.title | آموزش مهندسی در ایران: محتوا و روش¬ مقایسه¬ا¬ی با برخی کشورهای صنعتی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 44 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 16 | |