نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعالمی, مینوfa_IR
dc.contributor.authorمقداری, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:04:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:04:43Z
dc.date.available1399-07-09T08:04:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:04:43Z
dc.date.issued2020-05-21en_US
dc.date.issued1399-03-01fa_IR
dc.date.submitted2019-09-11en_US
dc.date.submitted1398-06-20fa_IR
dc.identifier.citationعالمی, مینو, مقداری, علی. (1399). راهبردهای آموزش علوم و مهندسی همگام با زبان اشاره ناشنوایان. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 22(85), 69-84. doi: 10.22047/ijee.2020.201276.1678fa_IR
dc.identifier.issn1607-2316
dc.identifier.issn2676-4881
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22047/ijee.2020.201276.1678
dc.identifier.urihttp://ijee.ias.ac.ir/article_102812.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334589
dc.description.abstractزبان از ویژگی‌های مهم بشر و عنصر وجودی انسان است. زبانِ اشاره راهکاری برای رفع نیازهای شفاهی و ارتباطی جامعه ناشنوایان است، همان‌طور که زبان‌هایی همچون فارسی، چینی، انگلیسی و... راهکارهایی برای رفع نیازهای ارتباطی جامعه شنوایان است. تجربه‌های بی‌نظیر در زندگی، دیدگاه‌های دانشمندان را در پژوهش شکل می‌دهد. بنابراین، تنوع در زندگی و تجربه‌های فرهنگی در میان دانشمندان سبب گسترش جهت گیری‌های پژوهشی و درنهایت، اختراعات و اکتشافات علمی می‌شود. برای مثال، افراد ناشنوا چشم‌اندازهای بی‌نظیری را در پژوهش‌های علمی با موفقیت رقم زده‌اند. با این حال، افراد ناشنوا همچنان در آموزش علوم دانشگاهی با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. بیشتر دانشجویان ناشنوا در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات با استادانی ارتباط برقرار می‌کنند که تجربه کاری با افراد ناشنوا را ندارند و غالباً درباره چگونگی برقراری ارتباط با افراد ناشنوا آگاهی ندارند. لذا، نبود دسترسی به مهارت‌های ارتباطاتی لازم، معمولاً سبب می‌شود تا دانشجویان ناشنوا از تحصیل در علوم پایه و مهندسی احساس نارضایتی یا ناتوانی داشته باشند. در این مطالعه تلاش شد تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و همچنین مروری بر شواهد، نظرها و تجربه‌های کارشناسان و دانشمندان ناشنوا، راهکارهایی برای حمایت از بهترین دانشجویان ناشنوا در رشته‌های علوم و مهندسی ارائه شود. از این رو، برای مناسب‌سازی محیط تحصیلی ناشنوایان، درخصوص چیدمان کلاس و صندلی‌ها، راهبردهای تدریس و مربیگری در پژوهش مباحثی مطرح و همچنین به اهمیت حضور دانشمندان ناشنوا/کم‌شنوا در پژوهش‌های مرتبط با افراد ناشنوا اشاره شده است. به‌علاوه، بر لزوم و تأثیر آموزش زبان اشاره عمومی و تخصصی به‌صورت دروس اختیاری در برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها به‌منظور افزایش مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموختگان هنگام مواجهه با جامعه ناشنوا تأکید شده است.<br /><br />fa_IR
dc.format.extent1170
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherThe Academy of Sciences of I. R. of Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه آموزش مهندسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Engineering Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22047/ijee.2020.201276.1678
dc.subjectزبان اشارهfa_IR
dc.subjectجامعه ناشنواfa_IR
dc.subjectزبان تخصصیfa_IR
dc.subjectآموزش علوم و مهندسیfa_IR
dc.subjectمهارت‌های ارتباطیfa_IR
dc.titleراهبردهای آموزش علوم و مهندسی همگام با زبان اشاره ناشنوایانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران غرب دانشگاه صنعتی شریف - آزمایشگاه ربات های اجتماعی http://www.mech.sharif.ir/web/14039/72fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، سرپرست واحد بین الملل فرشتگان-دانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue85
dc.citation.spage69
dc.citation.epage84


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد