بررسی دیدگاه دانشجویان رشتههای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فناوری اطلاعات (IT) دانشگاه علمی کاربردی شیراز درباره اثربخشی برنامههای درسی بر اساس مدل اصلاح شده چشم شایستگی
(ندگان)پدیدآور
کشاورز, آمنهاحمدی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارزیابی اثربخشی برنامههای درسی رشتههای ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) دانشگاه علمی ـ کاربردی شیراز بر اساس مدل اصلاح شده چشم شایستگی انجام شد.روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان رشتههای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فناوری اطلاعات (IT) دانشگاه علمی کاربردی شهر شیراز در سال 1396 به تعداد 300 نفر بودند که از میان آنها و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای نسبتی، 170 نفر بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهمحقق ساخته استفاده و روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از تحلیل گویه و آلفای کرونباخ محاسبه شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی تک نمونهای، آزمون فریدمن و تحلیل واریانس طرحهای تکراری تحلیل شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که دانشجویان شایستگیهای فنی، زمینهای و ادراکی را در سطحی قابل قبول و شایستگیهای رفتاری را پایینتر از حد متوسط ارزیابی کردهاند. همچنین شایستگیهای ادراکی، فنی، زمینهای و رفتاری به ترتیب دارای اولویت یک تا چهار هستند. از طرفی، بین اهمیت شایستگیهای فنی، رفتاری، زمینهای و ادراکی از نظر دانشجویان مهندسی تفاوت وجود داشت که آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که این تفاوت فقط بین دو بعد شایستگیهای رفتاری و ادراکی از نظر آماری معنادار است.
کلید واژگان
شایستگیچشم شایستگی
برنامه درسی
دانشجویان مهندسی
فاوا
ارزشیابی برنامه ها و دروس مهندسی
شماره نشریه
81تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد. استادیار گروه علوم تربیتی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد
شاپا
1607-23162676-4881




