بررسی و مقایسه برنامه درسی و شیوه آموزشِ رشته مهندسی شیمی در دانشگاههای آمریکا و ایران
(ندگان)پدیدآور
مقدس, جعفرصادقیثربی, نعیمهشجاع الساداتی, عباستقوی, مهسانوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فناوری امروزه بشر را میتوان مدیون تلاش، نوآوری و خلاقیت مهندسان دانست. مهندسان برآنند تا هر روزه با کشف راهها و ابزارهای جدید و پیشرفته، زندگی را بر انسان آسانتر کنند. تأثیر بسزای برنامه درسی دانشگاهها بر تواناییهای دانشآموختگان مهندسی و سرعت فناوری عصر حاضر ایجاب میکند که برنامه درسی دانشگاهها بهصورت مداوم ارزیابی و در صورت لزوم، کمبودها و نقاط ضعف آن رفع و تصحیح شود. بدین منظور، میتوان از مقایسه برای تشخیص نقاط قوت و ضعف برنامههای درسی بهره برد. علاوه بر این، با پیشرفت هر روزه علوم، نیاز به جایگزینی روشهای سنتی تدریس با روشهای نوینتر بهمنظور یادگیری مؤثرتر دانشجویان احساس میشود. بدین منظور، با مقایسه برنامه درسی و روش تدریس رشته مهندسی شیمی در دانشگاههای ایران و تعدادی از دانشگاههای برگزیده آمریکا، پژوهش حاضر برای بهبود آموزش رشته مهندسی شیمی در کشور انجام شد. ابتدا درباره شیوههای جدید تدریس رشتههای مهندسی در این دانشگاهها بحث و بررسی صورت گرفت و سپس، دروس اصلی ارائه شده در دانشگاههای مورد مطالعه و دروس مختص گرایشهای رایج موجود در این رشته بررسی شد. در نهایت، نتایج بهدست آمده از این مطالعه برای بهبود کیفیت شیوه و برنامه آموزشی در کشور بهویژه در رشته مهندسی شیمی ارائه شد.
کلید واژگان
برنامهیزی آموزشیمهندسی شیمی
بهروز رسانی
دانشگاههای برتر
امریکا
پژوهش در آموزش مهندسی
شماره نشریه
81تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
استاد مرکز تحقیقات پدیدههای انتقال، دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی سهند، تبریزددانشجوی دکتری مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز
استاد گروه مهندسی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی سهند
شاپا
1607-23162676-4881




