مهارتهای نرم برای دانشجویان و دانشآموختگان رشتههای مهندسی
(ندگان)پدیدآور
محمد زاده, علیستوده قره باغ, رحمتنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
داشتن مدرک مهندسیدر دنیای رقابتی امروز بهتنهایی کافی نیست و دانشآموختگان مهندسیبرای پاسخگویی مؤثر به نیازهای صنعت باید مهارتهای نرم خود را در کنار مهارتهای سخت در دوره دانشجویی توسعه دهند. هـدف این مقالـه، احصـای مهارتهای نرم برای دانشجویان است که اغلب مورد غفلت قرار گرفته است. در این راستا ادغام مهارتهای نرم با مهارتهای سخت برای دانشجویان مهندسی از اهمیتی دوچندان برخوردار است. این پژوهش جهتگیری کاربردی دارد و رویکرد آن تطبیقی و قیاسی است و پس از انجام مطالعات کتابخانهای و بررسی مدلهای مهارتی دانشگاههای معتبر با 13 نفر از دانشجویان و دانشآموختگان مقطع دکتری (که تجربه کار در صنعت، آموزش و خدمات را داشتند) مصاحبه و نیز از سخنرانیهای هشت نفر از مدیران صنعت و دانشگاه درخصوص مهارتهای نرم استفاده شد. پساز تحلیل محتوا و جمعبندی، مدل نهایی مشتمل بر چهار مهارت اصلی: ارتباطی، تصمیمگیری، مدیریت بر خود و دیگـران، و سیاستگذاری و کارآفرینـی و 17 مهارت فرعی ارائه شـده است. در انتها پیشنهادهایـی برای توسعه این مهارتها در قالب توصیههای کلی و کارگاهها ارائه شده است. استمرار این کارگاهها با مشارکت انجمنهای علمی بهویژه انجمن آموزش مهندسی ایران و فرهنگستان علوم و سایر مؤسسات با صلاحیت، تأثیر قابلتوجهی در تأمین نیروهای توانمند و موردنیاز صنعت خواهد داشت.
کلید واژگان
مهارتهای نرممهارتهای سخت
تحلیل محتوا
توسعه مهارتها
کارگاههای مهارتی
آموزش مهندسی در جهت توسعه پایدار
شماره نشریه
80تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهراناستاد دانشکده مهندسی شیمی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
شاپا
1607-23162676-4881




