ارائه مدل شاخصهای مؤثر بر توسعه دانشگاه کارآفرین با کاربرد روش های مدل تصمیم گیری چند معیاره فازی
(ندگان)پدیدآور
صمدی میارکلائی, حسینصمدی میارکلائی, حمزهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه اقتصاد کشورهای پیشرفته بیش از همه وابسته به تولید، انتشار و استفاده از دانش است. دراین شرایط، مؤسسات آموزشعالی بهعنوان نهادهای تولید و انتشار دانش، دیگر صرفاً برای آموزشوپژوهش تلقی نمیشوند، و انتظار میرود که این مؤسسات نقش فعالتری در تولید اقتصاد ملی و منطقهای از طریق کارآفرینی داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی از شاخصهای مؤثر بر توسعة دانشگاه کارآفرین و رتبهبندی آنها با کاربرد تکنیکهای فازی در دانشگاههای استان مازندران میباشد. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات و دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش متشکل از اساتید و خبرگان دانشگاهی و افراد خبره حاضر در مراکز رشد دانشگاههای مازندران در سال 1394 بودهاند که به روش هدفمند انتخاب شدند. همچنین از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه برای جمعآوری دادههای موردنیاز استفادهشده است. از طرفی نیز برای تحلیل دادهها از رویکردهای دلفی فازی (FDM) و فرآیندسلسلهمراتبیفازی (FAHP)، استفاده شد. یافتههای تکنیک دلفی فازی، 10 عامل اساسی را بر توسعه دانشگاه کارآفرین آشکار کرد، نتایج تکنیک AHP فازی نیز نشان داد، از میان شاخصهای موردبررسی، شاخص چشمانداز، مأموریتواستراتژی در دانشگاه بیشترین وزن و اهمیت، همچنین شاخص ساختار و طرحسازمانی در دانشگاه کمترین رتبه و امتیاز را به خود اختصاص دادهاند.
کلید واژگان
دانشگاه کارآفرینآموزش عالی
نوآوری
روشهای فازی
توسعه علمی و فناوری
شماره نشریه
79تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگا آزاد قائمشهردکتری تخصصی، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران
شاپا
1607-23162676-4881




