• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 19, شماره 74
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 19, شماره 74
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی کیفیت خدمات دانشگاهی از منظر دانشجویان: مقایسه دانشکده های فنی مهندسی‌ یک دانشگاه جامع و یک دانشگاه صنعتی در تهران

    (ندگان)پدیدآور
    دادرس, محمدخوران, زهرایوسفی, مجیدفرجی ده سرخی, حاتم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    354.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ارزیابی درونی به­عنوان مرحلة نخست الگوی اعتبارسنجی، بر گروه آموزشی متمرکز است و سایر ابعاد خدمات دانشگاهیهمچون کتابخانه، خدمات رایانه‌ای و ... را دربر­نمی‌گیرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر ارزیابی خدماتی است که با عنوان خدمات دانشگاهی در دانشکده یا دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌شود. خدمات یادشده در این پژوهش در پنج حیطة «خدمات الکترونیک، فناوری اطلاعات و کتابخانه»، «تعامل»، «فضای فیزیکی و خدمات رفاهی»، «خدمات اداری دانشکده» و«فرایند تدریس ـ یادگیری» موردارزیابی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان دانشکده‌های فنی ـ مهندسی یک دانشگاه جامع و یک دانشگاه صنعتی است که از هر دانشگاه به روش تصادفی طبقه‌ای تعداد 180 نفر انتخاب شدند. به­منظور گردآوری داده‌ها، از پرسش­نامۀ محقق‌ساخته 86 گویه‌ای در 5 بعد نام­برده، با ضریب آلفای کرونباخ 96/0درصد استفاده شد. برای تجزیه­وتحلیل داده‌ها، از آماره‌های توصیفی و آماره‌های استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که: 1) وضع موجود کیفیت خدمات دانشگاهی در دانشکده‌های فنی با انتظارات دانشجویان فاصله زیادی دارد؛ و 2) میزان رضایت دانشجویان دانشگاه جامع و دانشگاه صنعتی در مؤلفه‌های مختلف تفاوت آماری معنا­داری دارد. درواقع، از میان مؤلفه‌های کیفیت خدمات دانشگاهی در دانشگاه جامع، بالاترین میانگین به مؤلفۀ «تعامل» و کمترین میانگین به مؤلفۀ «خدمات اداری» مربوط می‌شود و در دانشگاه صنعتی بالاترین میانگین به مؤلفۀ «تعامل» و کمترین میانگین به «خدمات الکترونیک فناوری اطلاعات و کتابخانه» مربوط است. همچنین، باتوجه­به یافته‌ها، پیشنهاداتی برای بهبود خدماتی دانشگاهی ارائه شد.
    کلید واژگان
    کیفیت
    ارزیابی کیفیت
    خدمات دانشگاهی
    رضایت دانشجویان
    دانشکدۀ فنی ـ مهندسی

    شماره نشریه
    74
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
    The Academy of Sciences of I. R. of Iran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد سنجش و برنامه ریزی، دانشگاه تهران
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، زنجان
    دکتری مدیریت آموزشی، کارشناس نیاز سنجی و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان

    شاپا
    1607-2316
    2676-4881
    URI
    https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2017.60277.1404
    http://ijee.ias.ac.ir/article_50673.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334519

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب