مرور دوره 11, شماره 44 بر اساس عنوان

  • ارتقای کیفیت آموزش دروس مهندسی از طریق تقویت رکن چهارم نظام یاددهی ـ یادگیری 

    مهدی, رضا؛ مهدی, مجید (فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran, 2010-02-20)
    در آموزش و نظام سنتی یاددهی ـ یادگیری سه رکن اصلی آموزش شامل مدرس، دانشجو و محتوا مورد توجه قرار می‌گیرند و فعالیتهای مدرس به صورت کنشی متقابل با دانشجویان به منظور ایجاد یادگیری، تداعی آموزش سنتی کلاسی یا به‌کارگیری ارتباط ...

  • آسیب شناسی و ارائه الگوی آموزش درس طرح مرمت و احیای بنا¬های تاریخی ـ فرهنگی در دوره کارشناسی 

    طلوع آشتیانی, شاهین؛ ضیایی, مجید (فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran, 2010-02-20)
    حفاظت و احیای اماکن فرهنگی ـ تاریخی مهارتی میان رشته¬ای است که نیازمند دانسته¬های متنوعی از دیگر تخصصهای مهندسی و هنر و علوم اجتماعی است. به همین دلیل، آموزش این رشته دارای ابعاد گوناگون و پیچیدگیهای خاصی است. میراث غنی ...

  • آموزش مهندسی در ایران: محتوا و روش¬ مقایسه¬ا¬ی با برخی کشورهای صنعتی 

    پرویزیان, جمشید؛ تویسرکانی, فرشاد (فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran, 2010-02-20)
    مقایسه¬ محتوا و روشهای آموزش مهندسی در کشور ایران و برخی از کشورهای صنعتی با تطبیق موردی می¬تواند نشان دهنده تفاوتی اساسی در فلسفه¬ آموزش عالی در ایران و کشورهای پیشرفته باشد که به نگاه تاریخی ما به علم به عنوان فضیلت و ...

  • سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری برای اندازه‌گیری و سیستم دینامیکی برای تحلیل بهره وری منابع انسانی دانشکار 

    نجفی, اسداله؛ افرازه, عباس؛ فاطمی قمی, سید محمد تقی (فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran, 2010-02-20)
    در این مقاله یک سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری و یک سیستم دینامیکی معرفی شده است تا اولاً، با کمک ابزارهای مختلف ریاضی، منطق فازی و روش تحلیل سلسله مراتبی، میزان بهره‌وری منابع انسانی دانشکار به صور مختلف نشان داده شود، ثانیاً، ...

  • لزوم ارائه واحد درسی مدیریت در رشته مهندسی شیمی 

    پیر دشتی, محسن؛ قادی, آرزو؛ نور شاهی, نسرین (فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran, 2010-02-20)
    رشته مهندسی شیمی یکی از گسترده ترین و پرکاربردترین رشته های مهندسی است. دانش آموختگان این رشته بر حسب گرایش تحصیلی، موقعیتها و مسئولیتهای متفاوتی در جامعه دارند. از آنجا که حتی سرپرست رده پایین نیز یک مدیر محسوب می شود، ...

  • چراغهای خودکار نوری بر دانش ایران باستان 

    یاسی, یوسف؛ هاشملو, صفر؛ بایرامی, محمد؛ طباطبایی, فاطمه؛ کریمی, آزاده (فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran, 2010-02-20)
    از جمله ابداعاتی که در کتاب الحیل بیان شده است، چراغهایی هستند که از نظر طراحی و ساز¬کار در نوع خود بی نظیرند. الحیل عنوان کتابی است که در قرن سوم هجری در شهر بغداد توسط احمد بن موسی به رشته تحریر در آمده است. احمد بن موسی ...