• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات حمایت و حفاظت جنگلها و مراتع ایران
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات حمایت و حفاظت جنگلها و مراتع ایران
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر جاده‌های جنگلی بر فلور، شکل زیستی و انتشار جغرافیایی پوشش گیاهی در تیپ ممرز- راش، جنگل خیرود

    (ندگان)پدیدآور
    دلجویی, آزادهصادقی, سید محمدمعینعبدی, احسانحسنوند, مژگان
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ساخت شبکه جاده­ های جنگلی از جمله دخالت­ های انسانی است که سبب آشفتگی در جنگل می­ شود. هدف از این پژوهش، تعیین فاصله اثرگذار جاده­ های درجه دو جنگلی بر فلور، شکل زیستی و انتشار جغرافیایی گونه­ های گیاهی در تیپ ممرز- راش، جنگل خیرود نوشهر بود. بدین ‏منظور، 36 خط‌ نمونه به ‌طول 100 متر (در هر دامنه خاک­ریزی و خاک­برداری 18 خط­ نمونه) از حاشیه جاده­ تا درون جنگل انتخاب و در طول هر خط­ نمونه، هشت قطعه­ نمونه به ابعاد 2×1 متر با فواصل صفر متری (حاشیه جاده)، پنج، 10، 15، 20، 30، 45 و 100 متری برداشت شدند. نتایج نشان داد که بیشینه فاصله اثرگذار جاده بر فلور، 15 متر است زیرا که از این فاصله به بعد، درصد فراوانی دو خانواده­ ی Fagaceae و Betulaceae به صورت غالب در می­آید و خانواده­های Rosaceae، Cyperaceae و Poaceae درصد حضورشان کاهش می­یابد. بیشترین فاصله اثرگذار بر شکل زیستی، 20 متر است زیرا بعد از این فاصله درصد حضور ژئوفیت­ها و همی­کریپتوفیت­ ها کم و بر درصد حضور فانروفیت‌ها افزوده می­شود. جاده­ های جنگلی تا بیشینه فاصله 15 متر بر انتشار جغرافیایی گیاهان اثرگذارند زیرا بعد از این فاصله، کروتیپ­های جهان‌وطنی و نیمه­‏ جهان­وطنی حضور ندارند و درصد حضور گونه­ های چندناحیه­ ای کاهش و شکل غالب انتشار جغرافیایی به صورت اروپا- سیبری یا اروپا- سیبری و مدیترانه‏ ای تغییر می­یابد. استفاده از بیل مکانیکی به جای بولدوزر در هنگام ساخت جاده که تخریب کمتری در عرصه ایجاد می‌کند و رعایت دقیق استانداردهای پروفیل­ های طولی و عرضی جاده جنگلی می‌تواند باعث کاهش اثرات منفی جاده بر بوم‌سازگان شود.  
    کلید واژگان
    اکولوژی جاده
    حاشیه جاده
    خط ­نمونه
    فاصله اثرگذار

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
    سازمان پدید آورنده
    نویسنده مسئول، دانشجوی دکتری مهندسی جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران
    دانشجوی دکتری جنگل‌شناسی و اکولوژی جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران
    دانشیار، گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

    شاپا
    1735-0859
    2383-1723
    URI
    https://dx.doi.org/10.22092/ijfrpr.2018.115702
    https://ijfrpr.areeo.ac.ir/article_115702.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/331480

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب