تحلیل دینامیکی تونل خط هفت متروی تهران با استفاده از روش اندرکنش زمین- سازه با استفاده از نرمافزار FLAC3D
(ندگان)پدیدآور
مرادی, مریمحسینی, مهدیشریفی بروجردی, محسننوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از خطوط اصلی در شبکه ریلی تهران خط 7 مترو است که به صورت شرقی- غربی و شمالی- جنوبی است. طول خط هفت حدود 7/26 کیلومتر بوده و دارای 25 ایستگاه میباشد. هدف از این تحقیق تحلیل دینامیکی قطعه شرقی- غربی تونل میباشد که دارای طولی حدود 12 کیلومتر است. این تونل توسط یک دستگاه ماشین سپر فشار تعادلی حفاری و سگمنت گذاری خواهد شد. با توجه به دادههای موجود، محدوده مورد مطالعه از دیرباز در معرض رخدادهای زمینلرزهای متوسط تا شدید قرار داشته است. پس از تحلیل خطر زلزله در محدوده مورد بررسی، اطلاعات شتابنگاشت زنجیران بعنوان زلزله مبنا بصورت مقیاس شده، برای تحلیل دینامیکی انتخاب گردید. برای بررسی پایداری تونل سه مقطع در فاصله 2900، 4300 و 10600 از استادیوم تختی مدلسازی شد. مدلهای مورد نظر ابتدا تحت شرایط استاتیکی تحلیل شدند. پس از اطمینان از پایداری مدل ها، تحلیل دینامیکی تحت بارگذاری زلزله انتخاب شده انجام شد. پس از پایان تحلیل دینامیکی تنشهای برشی، نیروی محوری و ممان خمشی وارد شده بر سیستم نگهداری در سه نقطه اطراف تونل (سقف، کف و دیواره) توسط نرمافزار FLAC3D مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیلهای دینامیکی نشان میدهد تونل مورد نظر در برابر بارگذاری این زلزله پایدار میباشد.
کلید واژگان
تحلیل دینامیکیمترو خط هفت
زلزله زنجیران
نرمافزار FLAC3D
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
انجمن مهندسی معدن ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)،دانشگاه قزوین
شرکت مهاب قدس
شاپا
1735-76162676-4482




