مدل سازی عددی دائم و غیر دائم عملکرد واترجت با توپی غیر استوانه ای شرایط غیر کاویتاسیونی و کاویتاسیونی با استفاده از روش حجم محدود
(ندگان)پدیدآور
رستمی ورنوسفادرانی, محمودافشاری, بهنامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تئوری حاکم بر سیستم رانش واترجت ترکیبی از دانش مرتبط با پمپ و پروانه است. فشار در ناحیه مکش پروانه ها در سرعت های بالای دورانی کمتر از فشار اشباع میشود و در نتیجه کاویتاسیون به وجود میآید. اما سیستم رانش واترجت میتواند تا سرعتهای دورانی بالاتری در برابر وقوع کاویتاسیون مقاومت کند. در این مقاله با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی پارامترهای گشتاور، بازده و هد در شرایط غیر کاویتاسیونی در حالت دایم و غیر دایم پیش بینی شده و با مقادیر آزمایشگاهی مقایسه شده است. همچنین در شرایط کاویتاسیونی جریان به صورت دوفازی مدل شده و با حالت غیر کاویتاسیونی مقایسه شده است. الگوی ایجاد کاویتاسیون بر روی روتور در شکل نشان داده شده و با حل عددی مقایسه شده است. سپس در ضریب جریان دیگری نقطه شکست رانش بدست آمد. همچنین مطالعه پارامتریک شامل بررسی نقش استاتور در خنثی سازی اثر گشتاور روتور انجام شده است. حل عددی با استفاده از شبکه ساختاریافته، دستگاه مرجع چرخان، دامنه پریودیک، به صورت دایم و غیر دایم و با استفاده از مدل توربولانسی SST انجام گردیده است.این پژوهش نشان میدهد که استاتور تا حد قابل توجهی گشتاور پیچشی روتور را خنثی میکند. همچنین تاثیر منفی کاویتاسیون بر عملکرد سیستم و نقش آن در کاهش راندمان به خوبی نشان داده شده است.
کلید واژگان
واترجت با توپی غیر استوانه ایپارامترهای هیدرودینامیکی
SST
کاویتاسیون
جریان غیر دائم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهرسازمان پدید آورنده
استادیار مجتمع مکانیک،دانشگاه صنعتی مالک اشتردانشجوی کارشناسی ارشد ;گروه دریا مجتمع مکانیک،دانشگاه صنعتی مالک اشتر




