استفاده از الگوریتم علف های هرز برای حل مسئله تخصیص پهلوگاه های اسکله به کشتی ها در بنادر کانتینری
(ندگان)پدیدآور
محمدپور عمران, محمدحسینی, سید فرزادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سرعت حمل و نقل نقش مهمی را در تجارت جهانی دارد از اینرو مهمترین هدف پایانه کانتینری افزایش کارایی و کاهش تأخیر در خروج کشتیها از اسکله است. زمان بیکاری یک کشتی به کارایی زمانبندی اسکله و چگونگی تخصیص منابع بستگی داشته که مدیریت مطلوب منابع پایانه موجب افزایش کارایی بنادر میشود. زمان پهلوگیری کشتیها میتواند به عنوان معیار اصلی در جهت افزایش کارایی پایانه های کانتینری در نظر گرفته شود. عملیات تخصیص کشتیها به اسکله به عنوان اولین و اصلیترین تصمیم عملیاتی در اکثر پایانه های کانتینری شناخته میشوند. در این مقاله پس از بررسی مسئله تخصیص پهلوگاه های اسکله به کشتیها، مدل بررسی شده با استفاده از الگوریتم علفهای هرز حل شده است. در انتها کارایی الگوریتم پیشنهادی با نتایج حاصل از نرم افزار تجاری GAMS مقایسه شده و نتایج نشان میدهند که الگوریتم پیشنهادی علاوه بر کیفیت بالای نتایج، بخصوص در مسائل با اندازه بزرگ، سرعت حل بسیار بالاتری نسبت به نرم افزار GAMS دارد.
کلید واژگان
پایانه های کانتینریمسئله تخصیص پهلوگاه های اسکله
الگوریتم علف های هرز
مهندسی صنایع
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهرسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم وصنعت ایراندانشجوی دکترای مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران




