تأثیر اختصاصی کردن پیامهای آموزشی بر انتخاب نوع زایمان در زنان باردار: کارآزمایی بالینی
(ندگان)پدیدآور
محمدعلی مخولی, خدیجهعربان, دکتر مرضیهحسنزاده, اکبرزمانی علویجه, دکتر فرشتهنوع مدرک
Textاصیل پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: زایمان به روش سزارین نسبت به زایمان طبیعی عوارض بیشتری دارد، اما شیوع آن بیشتر از نرخ توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر اختصاصی کردن پیامهای آموزشی بر انتخاب نوع زایمان در زنان باردار انجام شد.
روشکار: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو گروهه در سال 1395 بر روی ۷۲ زن در هفته ۲۵-۲۰ بارداری در شهر اصفهان انجام شد. افراد به دو گروه ۳۶ نفره آزمون و کنترل تقسیم شد. پیشآزمون بهوسیله پرسشنامه متغیرهای آگاهی، نگرش، خودکارآمدی درک شده، حمایت اجتماعی درک شده و قصد زایمان در هر دو گروه انجام شد. سپس در گروه آزمون به هر زن و همسرش بر اساس نمره هر قسمت از پیشآزمون، پیامهای آموزشی اختصاصی در فایل کامپیوتری داده شد. در هفته 37 بارداری، پسآزمون انجام شد و بعد از زایمان، نوع زایمان در پرسشنامه ثبت شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 22) و آزمونهای تی مستقل، تی زوجی، منویتنی و کای اسکوئر انجام شد. میزانp کمتر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد.
یافتهها: قبل از مداخله آگاهی، نگرش، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و قصد نوع زایمان بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت (05/0p). تغییر تصمیم قطعی زایمان واژینال در گروه آزمون از 6/30% به 3/58% و در گروه کنترل از 16/30% به 1/۳۶% رسید که در گروه آزمون بهطور معناداری بیشتر بود (۰۳/۰=p). نسبت زایمان طبیعی در گروه آزمون (2/72%) بیشتر از گروه کنترل (8/52%) بود (۰۴/۰=p).
نتیجهگیری: پیامهای اختصاصی مبتنی بر آگاهی، خودکارآمدی، نگرش و حمایت اجتماعی درک شده باعث افزایش انتخاب روش زایمان طبیعی در زنان باردار میشود. برنامههای آموزشی بر اساس این عوامل روانشناختی برای هدایت مداخلات آموزشی در بارداری پیشنهاد میشود.
کلید واژگان
آموزشزایمان طبیعی
نوع زایمان
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
Mashhad University of Medical SciencesMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.استادیار گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.
مربی گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
دانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
شاپا
1680-29932008-2363




