مقایسه تأثیر آموزش الکترونیک و کتابچه بر رضایت مندی زنان از مراقبت های دوران پس از زایمان
(ندگان)پدیدآور
محمدی ریزی, سهیلابهادران, پروینفهامی, فریبانوع مدرک
Textاصیل پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: رضایت ارباب رجوع، وسیله ای ارزشمند جهت ارزیابی عملکرد برنامه ریزان سیستم بهداشتی و درمانی و راه گشایی برای برنامه ریزان ارتقاء شیوه های خدمات می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش الکترونیک بر رضایت مندی زنان نخست زا درباره مراقبت های دوران پس از زایمان انجام شد. روشکار: این مطالعه نیمه تجربی و آینده نگر در سال 92-1391 بر روی 72 نفر از مادران نخست زا در دوره پس از زایمان و مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی شهر اصفهان انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه مداخله (آموزش الکترونیک) و کنترل (کتابچه) تقسیم شدند. پرسشنامه رضایت زنان در مورد مراقبت های پس از زایمان در هر دو گروه در قبل و دو هفته پس از آموزش تکمیل شد. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 5/11) و آزمون های آماری تی تست و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد. یافتهها: بر اساس نتایج آزمون تی مستقل، نمره رضایت قبل از مداخله در هر دو گروه آموزشی تفاوت آماری معنی داری نداشت (030/0=p) در حالی که 2 هفته بعد از مداخله، دو گروه از این نظر تفاوت آماری معنی داری داشتند (010/0=p). علاوه بر این بین افزایش نمره رضایت در هر دو گروه نیز ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (014/0=p). نتیجهگیری: برنامه آموزش الکترونیک می تواند باعث افزایش سطح رضایت زنان نخست زا در دوران پس از زایمان شود.
کلید واژگان
الکترونیکدوره پس از زایمان
رضایت مندی ارباب رجوع
زنان
شماره نشریه
61تاریخ نشر
2013-07-231392-05-01
ناشر
Mashhad University of Medical SciencesMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانکارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
1680-29932008-2363




