ارزیابی آمادگی مدارس برای استقرار مدیریت مشارکتی (مورد مطالعه: مدارس راهنمایی شهر همدان)
(ندگان)پدیدآور
رجبی فرجاد, حاجیهاقبال پور, سیروسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه: مشارکت، مفهوم کهن و قابل بررسی است که هر چند پژوهشهای زیادی در رابطه با آن انجام شده است، باز هم جای کنکاش بیشتر در آن وجود دارد. هدف از این پژوهش ارزیابی آمادگی مدارس برای استقرار مدیریت مشارکتی میباشد. روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف کاربردی میباشد و از نظر روش توصیفی-پیمایشی بوده است.جامعه آماری این پژوهش کلیهی معلمان مرد مدارس متوسطه پسرانه ناحیه دو شهر همدان که در مدارس راهنمایی مشغول به تدریس میباشند که تعداد آنها271 نفر میباشد. براساس فرمول کوکران تعداد حجم نمونهی تحقیق برابر با 159 نفر برآورد شده است. روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته میباشد. با توجه به تائید اساتید و متخصصان روایی پرسشنامه محتوایی میباشد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ9776/0 می باشد. یافتهها: روش تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون تی میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سبک رهبری مدیران، ساختار سازمانی، نظام آموزش و پرورش، عوامل اقتصادی، آموزش کارکنان، عوامل فرهنگی و عوامل فردی بر میزان استقرار مدیریت مشارکتی تاثیر دارد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق با توجه به یافتهها نشان داد که به ترتیب سبکهای رهبری، ساختار سازمانی، نظام آموزش و پرورش، عوامل فرهنگی، عوامل اقتصادی، آموزش کارکنان و در نهایت عوامل فردی بر میزان استقرار مدیریت مشارکتی موثر است.
کلید واژگان
سبک رهبری مدیرانساختار سازمانی
نظام آموزش و پرورش
عوامل اقتصادی
آموزش کارکنان
عوامل فرهنگی و عوامل فردی
میزان استقرار مدیریت مشارکتی
شماره نشریه
3231395تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم انتظامی امیندانشجوی کارشنارسی ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران




