• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • خظ‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت
    • دوره 7, 2(پیاپی 22 تابستان 1395)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • خظ‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت
    • دوره 7, 2(پیاپی 22 تابستان 1395)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر اعتماد سازمانی بر بهبود مدیریت دانش با توجه نقش واسطه‌ای رهبری خدمتگزار (مطالعه‌ای در اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران)

    (ندگان)پدیدآور
    حیدرزاده, ناهیدهسالاریان, محسنسالاریان, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    533.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه: سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان یکی از سازمان­های پیش­رو در بحث مدیریت دانش، در سال­های اخیر تلاش­های فراوانی برای یافتن راهکارهای مناسب جهت توسعه فرآیندهای دانشی و مدیریت صحیح دانش کارکنانش انجام داده است. در این تحقیق تاثیر اعتماد سازمانی به عنوان یکی از ارکان اصلی تعاملات انسانی و سازمانی و رهبری خدمتگزار به عنوان یکی از رویکردهای نوین رهبری در سازمان بر بهبود مدیریت دانش کارکنان مورد بررسی قرار گرفت. هدف: بررسی تأثیر اعتماد سازمانی بر بهبود مدیریت دانش با مطالعه نقش میانجی رهبری خدمتگزار بود. روش‌ها: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران با حداقل تحصیلات فوق‌لیسانس 95 نفر بوده که 78نفر به روش تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه­های مدیریت دانش، اعتماد سازمانی و رهبری خدمتگزار بود که پایایی و روایی آن توسط نرم‌افزار PLS[i] تائید شد. یافته‌ها: اعتماد سازمانی 5/60درصد از تغییرات متغیر مدیریت دانش را به‌طور مستقیم تببین می­کند. از سویی ضرایب 847/0 و 358/0 نشان داد که اعتمادسازمانی به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر رهبری خدمتگزار، به میزان 3/30درصد بر متغیر مدیریت دانش تأثیر دارد. ضمن اینکه 908/0 از اثر کل اعتماد سازمانی بر بهبود مدیریت دانش از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی رهبری خدمتگزار تببین می­شود. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که اعتماد شرط اساسی برای انتقال دانش محسوب می­شود. اگر جو اعتماد سازمانی، مناسب و مطلوب نباشد ابعاد مدیریت دانش محقق نشده و کارکنان از ابراز نظر و دانش خود امتناع خواهند کرد. ضمن اینکه مدیران سازمانی با الگوگیری از سبک رهبری خدمتگزار می‌توانند در ارتقای مدیریت دانش سازمانی موفق­تر عمل کنند.
    کلید واژگان
    اعتماد سازمانی
    رهبری خدمتگزار
    مدیریت دانش

    شماره نشریه
    2221395
    تاریخ نشر
    2016-10-22
    1395-08-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دوره دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    کارشناس ارشد مدیریت دولتی، اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران
    کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران

    شاپا
    2228-7965
    URI
    http://ijpa.srbiau.ac.ir/article_9646.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/316533

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب