نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحسان پور, سید رضاfa_IR
dc.contributor.authorعظیمی گرکانی, هادیfa_IR
dc.contributor.authorهاشم پور, مدیحهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T06:46:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T06:46:03Z
dc.date.available1399-07-09T06:46:03Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T06:46:03Z
dc.date.issued2019-07-23en_US
dc.date.issued1398-05-01fa_IR
dc.date.submitted2019-08-07en_US
dc.date.submitted1398-05-16fa_IR
dc.identifier.citationاحسان پور, سید رضا, عظیمی گرکانی, هادی, هاشم پور, مدیحه. (1398). تلقیح مصنوعی از منظر فقهای اهل سنت. مجله پژوهش های فقه و حقوق اسلامی, 15(56), 33-46. doi: 10.22034/ijrj.2019.666891fa_IR
dc.identifier.issn2645-5013
dc.identifier.issn2645-5021
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/ijrj.2019.666891
dc.identifier.urihttp://ijrj.baboliau.ac.ir/article_666891.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/308930
dc.description.abstractاز منظر فقهای اهل سنت حکم شرعی تلقیح مصنوعی محل اختلاف است. برحسب اینکه تلقیح مصنوعی، داخل رحمی یا خارج رحمی باشد مبانی اختلاف در حرمت و جواز آن نیز متعدد خواهد بود. در رابطه با تلقیح  مصنوعی داخل رحمی، غالب فقهای مخالف با تلقیح مصنوعی آن را مخالف با نصوص قرانی و روایات وارده از رسول خدا می‌دانند و قائل به اختلاط انساب در نتیجه مبادرت به این عملیات طبی هستند. از دیگر ادلّه مخالفان، حرمت استمناء در مقام اخذ اسپرم و حرمت نگاه به نامحرم در مقام تلقیح است. درمقابل موافقان به ادله طرف مقابل چنین پاسخ می‌دهندکه اولاً نصوص قرآنی و روایات وارده در این رابطه به هیچ وجه دلالتی بر ادعای مخالفان تلقیح مصنوعی ندارد، ثانیاً انجام این عمل طبی موجب اختلاط انساب نمی‌گردد و ثالثاً اخذ اسپرم از زوج توسط زوجه و انجام عملیات طبی توسط پزشک محرم حرمت مذکور را از بین خواهد برد. مضاف بر اینکه الضرورات تبیح المحظورات. در خصوص تلقیح اسپرم زوج متوفی به زوجه حیّ یا زوجین طلاق گرفته این اختلافات شدیدتر است. در مجموع فقهای اهل سنت تلقیح مصنوعی بنحو مزبور را مشروط به انجام آن در زمان عده فوت یا طلاق جایز و در غیر آن حرام می‌دانند. در رابطه با تلقیح مصنوعی خارج رحمی نیز ادلّه فوق مجرا است با این تفاوت که برخی از موافقان، پذیرش آن را مشروط به شروطی از جمله تضمین عدم نقض حق حیات جنین پس از تولد می‌دانند.fa_IR
dc.format.extent252
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلfa_IR
dc.publisherIslamic Azad University/Babol Branchen_US
dc.relation.ispartofمجله پژوهش های فقه و حقوق اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofIslamic Law & Jurisprudence Researchesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/ijrj.2019.666891
dc.subjectتلقیح مصنوعیfa_IR
dc.subjectحرمتfa_IR
dc.subjectجوازfa_IR
dc.subjectفقهای اهل سنتfa_IR
dc.titleتلقیح مصنوعی از منظر فقهای اهل سنتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار حقوق، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue56
dc.citation.spage33
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد