دوره 8, شماره 28
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
انتساب طفل طبیعی به والدین در فقه امامیه و حقوق ایران
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلIslamic Azad University/Babol Branch, 2012-08-22)به ظاهر در حقوق ایران فرزند طبیعی را نمیتوان به والدین منتسب نمود. در فقه امامیه نظر مشهور عدم انتساب چنین طفلی است و این نظر در قانون مدنی و دکترین حقوقی نیز نمود یافته است. عمده دلایل مشهور بر این ادعا، حدیث فراش و ...
-
بررسی مشروعیت مجازات مالی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلIslamic Azad University/Babol Branch, 2012-08-22)قائل شدن به جواز مجازات تعزیری، از سه راه استدلال به منصوصه بودن آن، جواز تعمیم مجازات تعزیری به مجازاتهای غیر جلدی با صلاحدید حاکم و نیز به وسیلهی استناد به احکام ثانویه و حکومتی ممکن است. در کلام فقهای پیشین عمدتاً ...
-
بررسی ماهیت حقوقی مهریه، نوع رابطه آن با نکاح دائم در نظام حقوق خانوادگی اسلام
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلIslamic Azad University/Babol Branch, 2012-08-22)مهریه، مالی است که مرد بایستی به مناسبت عقد نکاح به زن بپردازد. به دلیل هنگفت بودن، مرد هرگز قادر به پرداخت آن نیست و یا قصد پرداخت آن را ندارد و اگر توان ادا دارد به نحوی طفره میرود. باید اقداماتی انجام شود که مهر مقداری ...
-
ضمان ناشی از بطلان اعمال حقوقی معاوضی (در حقوق ایران، مصر، فرانسه و فقه امامیه)
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلIslamic Azad University/Babol Branch, 2012-08-22)قانونگذار در تمام نظامهای حقوقی، وجود شرایط خاصی را برای صحت اعمال حقوقی لازم دانسته است که در صورت عدم رعایت آن شرایط، با ضمانت اجراهای متنوعی از جهت شدت و ضعف همچون بطلان (مطلق یا نسبی)، عدم نفوذ و ... مواجهایم. در ...
-
بررسی فقهی قرارداد اختیار معامله
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلIslamic Azad University/Babol Branch, 2012-08-22)هدف از طراحی ابزارهای مالی جدید در بازارهای مالی، بهبود مدیریت ریسک و همچنین افزایش کارایی بازار سرمایه است. قراردادهای اختیار معامله یکی از این ابزارهاست. آنچه که سبب لزوم بررسی و تطبیق قراردادهای اختیار معامله با موازین ...
-
بررسی ماهیت محاربه و افساد فی الارض و نقد قواعد کیفری مربوطه
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلIslamic Azad University/Babol Branch, 2012-08-22)محاربه آن گونه که در شرع آمده، به معنای دست بردن به اسلحه به قصد ترساندن یا تعرّض به مال، جان و ناموس مردم است و نتیجه آن سلب امنیّت عمومی در جامعه و ایجاد خوف است. مجازات محاربه نیز به عنوان یک حدّ شرعی تعیین گردیده است؛ ...
-
حسن و قبح: شرعی یا عقلی؟
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلIslamic Azad University/Babol Branch, 2012-08-22)از مهمترین مباحث فقهی که اثبات آن تأثیر بسزایی در علم حقوق خواهد داشت: اثبات حسن و قبح عقلی است. چنین به نظر میرسد که ادلّه مستقل عقلی یا به تعبیر دیگر مستقلّات عقلی، که حکم شرعی از آنها بدست میآید در یک مسأله منحصر ...



