فهم پدیدارشناسانه معنای آموزش و شناسایی فرایندهای اصلی اجتماعی شکل دهنده آن در تجربه زیسته دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
معتمد, فیروزهابوالحسن تنهایی, حسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شواهد کلی حاکی از آن است که نظام آموزش و پرورش به ویژه در دو دهه گذشته فضای پرچالشی را تجربه کرده است. از سوی دیگر به نظر میرسد در جریان مطالعات و سیاستگذاریهای این حوزه، به تجربه دانشآموزان که مخاطبان آموزش و پرورش هستند توجه چندانی مبذول نشده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل کیفی دادهها، از منظری پدیدارشناسانه و با هدف مطالعه ساختارهای معنا و کشف روابط پنهان میان آنها، به تجربه زیسته دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران رجوع میکند. پس از مصاحبه عمیق با 8 نفر اشباع نظری حاصل شد. معنای ظهور یافته در خصوص آموزش، تحت عنوان «آموزش نخبه محور کنکوری»، در فرایند اصلی اجتماعی شناسایی شد. سه مقوله مرکزی «مدرسه»، «خانواده» و «کنکور»، و یک مقوله غیر مرکزی تحت عنوان «صنعت چاپ و انتشار کتب کنکوری» ظهور یافت. دو فرایند اصلی مهم دیگر تحت عنوان «فرایند اصلی روانشناختی اجتماعی»، و «فرایند اصلی ساختاری کارکردی» شناسایی گردید. این فرایندها حاکی از نقش مدرسه به عنوان مکانیزم رسمی خلق و بازتولید نظامهای ارزشگذاری دو قطبی، از جمله «اقلیت نخبه/اکثریت غیرنخبه» بوده و خانواده به عنوان «کارگزار اقتدارگرایی مدرسه در منزل» شناسایی گردید. که هر دوی این نهادها، در معنابخشی به کنکور به عنوان «تنها گزینه مناسب برای ادامه عضویت اجتماعی»، نقش مستقیم دارند.
کلید واژگان
معنای آموزشفرایندهای اصلی اجتماعی
تجربه زیسته
تقسیمبندی دوشقی اقلیت نخبه/اکثریت غیر نخبه
پدیدار شناسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانThe Faculty of Social Sciences, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دکتری جامعهشناسی گرایش گروههای اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیدانشیار جامعهشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی



