فرایند یادگیری اجتماعی مصرف مواد نیروزای غیر مجاز (دوپینگ) در بین ورزشکاران حرفهای
(ندگان)پدیدآور
شارع پور, محمودکبیری, سعیدرحمتی, محمد مهدیریاحی, محمد اسماعیل
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مصرف مواد نیروزا به فعالیتی شایع در بین ورزشکاران حرفهای مبدل گردیده است. با توجه به شیوع و مبدل شدن این پدیده به عنوان مسالهای اجتماعی، هدف اصلی این پژوهش بررسی چرایی درگیری ورزشکاران در فعالیتهای مرتبط با دوپینگ با استفاده از تئوری یادگیری اجتماعی است. بدین منظور با استفاده از حجم نمونه 784 نفری از ورزشکاران شهرهای رشت و بندر انزلی، مفروضات تئوری یادگیری اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای این تحقیق حاکی از آن بود که مولفههای تئوری یادگیری اجتماعی – پیوندهای افتراقی، تقویت کنندههای افتراقی، تقلید و تعاریف – قادرند به درستی 43/0؛ 29/0 و 44/0 درصد از واریانس مصرف مواد نیروزای ورزشکاران به صورت کلی، ورزشکاران زن و مرد را به ترتیب پیش بینی نمایند
کلید واژگان
یادگیری اجتماعیمواد نیروزای غیرمجاز
ورزشکاران حرفه ای
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانThe Faculty of Social Sciences, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد جامعه شناسی دانشگاه مازندراندانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه مازندران
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه گیلان
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه مازندران



