| dc.contributor.author | شیرمحمدی, قاسم | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدرنژاد, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورمحمدی, محمدحسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | مسجدی, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کمان بدست, امیرعباس | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T06:40:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T06:40:50Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T06:40:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T06:40:50Z | |
| dc.date.issued | 2020-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-01-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-10-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شیرمحمدی, قاسم, حیدرنژاد, محمد, پورمحمدی, محمدحسین, مسجدی, علیرضا, کمان بدست, امیرعباس. (1399). بررسی آزمایشگاهی تاثیر زاویه پرههای هادی بر ضریب دبی در سرریزهای زیگزاگی تکسیکل مثلثی و ذوزنقهای. تحقیقات آب و خاک ایران, 51(1), 191-199. doi: 10.22059/ijswr.2019.273671.668093 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-479X | |
| dc.identifier.issn | 2423-7833 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/ijswr.2019.273671.668093 | |
| dc.identifier.uri | https://ijswr.ut.ac.ir/article_72340.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/307184 | |
| dc.description.abstract | سرریزهای زیگزاگی با افزایش طول تاج در یک محدوده معین عرضی، موجب افزایش ظرفیت انتقال جریان از روی سرریز میشوند. تحقیق حاضر به بررسی و مقایسه ضریب دبی عبوری سرریز در دو نوع سرریز زیگزاگی تکسیکل مثلثی و ذوزنقهای در حضور پرههای هادی میپردازد. آزمایشها بر روی یک فلوم آزمایشگاهی به طول 6، عرض 6/0 و ارتفاع 6/0 متر انجام شد. با استفاده از سرریزهای زیگزاگی تکسیکل مثلثی و ذوزنقهای که هر کدام دارای تعداد دو، چهار و شش پره بودند، عملکرد هیدرولیکی آنها مورد بررسی قرار گرفت و سپس نتایج آنها با یکدیگر مقایسه شد. نتایج تحقیق نشان داد در سرریز ذوزنقهای زاویه قرارگیری 60 درجه پرهها و در سرریز مثلثی زاویه قرارگیری 45 درجه پرهها بر روی تاج (ذوزنقهای، مثلثی)، شرایط مطلوبتری را جهت افزایش ضریب دبی دارا بود. از این رو میتوان بیان داشت در یک نسبت بار هیدرولیکی ثابت (H<sub>d</sub>/P = 0.2)، سرریز ذوزنقهای با دو و شش پره بهترتیب 8/38 و 3/10 درصد نسبت به شرایط بدون پره سبب افزایش ضریب دبی شدهاند؛ همچنین در یک نسبت بار هیدرولیکی ثابت (H<sub>d</sub>/P = 0.2)، سرریز مثلثی با دو و شش پره بهترتیب 3/28 و 7/11درصد نسبت به شرایط بدون پره سبب افزایش ضریب دبی شدهاند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1379 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tehran | en_US |
| dc.relation.ispartof | تحقیقات آب و خاک ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Soil and Water Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/ijswr.2019.273671.668093 | |
| dc.subject | سرریز زیگزاگی تک سیکل | fa_IR |
| dc.subject | ضریب دبی | fa_IR |
| dc.subject | پره هادی | fa_IR |
| dc.subject | سازههای آبی | fa_IR |
| dc.title | بررسی آزمایشگاهی تاثیر زاویه پرههای هادی بر ضریب دبی در سرریزهای زیگزاگی تکسیکل مثلثی و ذوزنقهای | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم و مهندسی آب، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم و مهندسی آب، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم و مهندسی آب، دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم و مهندسی آب، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه سازه های آبی- دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات خوزستان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 51 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 191 | |
| dc.citation.epage | 199 | |