الگوی معنویت سازمانی در آموزش عالی مبتنی بر آموزه های اسلامی
(ندگان)پدیدآور
نقوی, سیدعلیاسعدی, میرمحمدمیرغفوری, سیدحبیب الله
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف ارائه و تبیین الگوی معنویت سازمانی در آموزش عالی با توجه به الگوهای ملی و دینی، با استفاده از رویکرد الگوسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی، و ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی در دانشگاهها بر اساس منطق الگوهای تحلیل عاملی، یک نمونه 201 نفری از کارکنان دانشگاه یزد به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش دوم بهمنظور اولویتبندی عوامل کلیدی شناسایی شده از ده نفر از استادان دانشگاه استفاده شد که بر موضوع تحقیق تسلط علمی و عملی داشتند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که ده عامل فضائل، فضای معنوی، محتوایی، ساختاری، رهبری، فرهنگی، خلاقیت، ایمان، انگیزش و اجتماعی بهعنوان عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی بهشمار میرود؛ همچنین نتایج الگوسازی ساختاری تفسیری نشان داد که عامل رهبری بیشترین قدرت نفوذ و کمترین وابستگی را بین نه عامل کلیدی دیگر دارد.
کلید واژگان
آموزش عالی و دینمعنویت سازمانی و مدیریت
الگوی معنویت سازمانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
علم و هنرعلم و هنر
یزد
شاپا
2251-69802645-5234



