شناسایی مؤلفههای الگوی آموزش و تربیت اسلامی مدیران نهادی در ایران
(ندگان)پدیدآور
محمدی, مهدیحکاک, محمدنظرپوری, امیرهوشنگموسوی, سید نجم الدین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه نیروی انسانی مهمترین سرمایه سازمانی است و مدیران به دلیل جایگاه سازمانی و قدرت و نقش اساسی که در موفقیت یا شکست سازمان دارند، از اهمیت مضاعفی نسبت به دیگر سرمایههای انسانی برخوردارند. آموزش و بهسازی کارکنان اقدامی راهبردی است که در سطح فردی باعث ارزشمندی فرد، در سطح سازمانی باعث بهبود و توسعه سازمان و در سطح ملی و حتی فراملی منجر به افزایش بهرهوری و نتایج مترتب بعدی میشود؛ لذا میتوان گفت یکی از اقدامات زیربنایی که باعث کارامدی سازمانها میشود، ایجاد یا در اختیار گرفتن و توسعه پیوسته سرمایه انسانی از طریق آموزش و بهسازی آن است. ایفای رسالت آموزش و بهسازی در سازمان و اثربخشی آن مستلزم اتخاذ خطمشی و راهبردی مناسب، متناسب با مقتضیات سازمان است. در این پژوهش، که با هدف بررسی و مشخص کردن مؤلفههای الگوی آموزش و تربیت اسلامی مدیران نهادی (فرماندهان نواحی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان در حوزههای آموزش، تربیت، مدیریت و نیروهای مسلح انجام گرفته است، دادههای لازم استخراج شد و با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 12 مؤلفه اصلی به همراه ویژگیهای آنها در سه بعد سختافزاری، نرمافزاری و مغزافزاری طبقهبندی شد. همچنین سه مؤلفه استاد، مربی و محتوا به عنوان محورهای اصلی در الگوی آموزش و تربیت اسلامی به دست آمد.
کلید واژگان
تربیتآموزش
مدیران نهادی
تحلیل مضمون
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه لرستان و پژوهشگر دانشکده مدیریت و برنامهریزی دانشگاه جامع امام حسین(ع)نویسنده مسئول: دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان
استادیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان
استادیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان
شاپا
2251-69802645-5234



